Archive

Wolters Kluwer: pluriforme uniformiteit

Uitgangspunt Toen Eden Spiekermann de visuele identiteit voor Wolters Kluwer ontwikkelde werd ik gevraagd om hun design team te ondersteunen, om voor verschillende onderdelen een design-systeem te ontwikkelen. Aan de hand van design-voorbeelden zijn heldere guidelines ontwikkeld, enerzijds om een consistente toepassing van huisstijlelementen vast te leggen, die anderzijds voldoende flexibiliteit bieden voor de verschillende toepassingen en vereisten. . Creatieve oplossing Door een uniforme toepassing van het grid en positionering van elementen ontstond een herkenbare vlakverdeling. Deze bestond onder andere uit overlappende, deels transparante vlakken en uitsparingen die karakteristiek zijn voor de visuele stijl. In combinatie met uniforme richtlijnen voor typografie en kleurgebruik, ontstond een grote consistentie, ondanks de grote verscheidenheid aan middelen en toepassingen. Door een secundair kleurenpalet konden specifieke producten of productgroepen zich bovendien differentiëren binnen de visuele identiteit.   Samen met Eden Spiekermann ontwikkelde ik design-voorbeelden en guidelines voor op Wolters Kluwer’s brand portal voor de onderdelen: advertenties, brochures, rapporten, e-books, events &...

Continue Reading

Drake & Farrell: circulaire oplossingen

Uitdaging Hoe vertel je zowel kort en krachtig, als in woord en beeld, het merkverhaal van een bedrijf dat circulaire oplossingen biedt? Bij het vertellen van het merkverhaal van een bedrijf zoals Drake & Farrell — waarbij de bedrijfsactiviteiten ogenschijnlijk ver uit elkaar liggen — is het zaak om de rode draad in het geheel te ontdekken. Om dit helder te krijgen is er onder andere gebruik gemaakt van Sinek’s Golden Circle: het ‘wat’, ‘hoe’ en ‘waarom’. Dit gaf handvatten om zowel de intrinsieke motivatie van Drake & Farrell te formuleren (hun diensten zijn goed voor het milieu) als de voordelen die het de klant oplevert.   De merkbelofte van Drake & Farrell is ‘circulaire oplossingen’. Dit omvat zowel het retourenproces, logistieke processen, als eveneens het herstructureren van productieprocessen. Dit alles levert fikse besparingen op qua: geld, grondstoffen, energie, afval, maar levert eveneens winst op voor het milieu. Dit is waarom men het...

Continue Reading

Mo’s Daughters: meisjes in de hoofdrol

Uitgangspunt In slechts 25% van kinderboeken heeft een meisje de hoofdrol. Vaak hebben meisjes de rol van prinses, fee of ‘zus van’. Of zijn ze een klein en kwetsbaar meisjesdier. Meisjes dragen bovendien significant minder kleding dan jongens en worden vaak getoond met onmogelijke tailles, onwerkelijke ogen of hele lange wimpers.   Mo’s Daughters wilde kinderboeken op de markt brengen waarbij meisjes de hoofdrol hebben, stoere rolmodellen zijn en er uitzien zoals meisjes in al hun verscheidenheid zijn. De meiden zijn slim, zelfverzekerd, nieuwsgierig, avontuurlijk, niet bang om vies te worden en verzinnen zelf oplossingen voor de uitdagingen die ze tegenkomen.   De vijf karakters: eigenwijze peuter, globetrotter, avonturier, superheld en wetenschapper, beleven leuke avonturen die alle kinderen kunnen inspireren om gewoon zichzelf te zijn. Elk karakter is ontwikkeld door een andere illustrator en tekstschrijver. Studio de Backery is gevraagd om een visuele stijl te ontwikkelen die eer doet aan de verschillende illustratie- en tekststijlen...

Continue Reading

Minddistrict: Online applicatie voor mindtraining

Uitgangspunt Minddistrict biedt via zorginstellingen online ‘mind-trainingen’ voor allerlei psychische klachten. De visuele identiteit had aanvankelijk een zakelijk karakter. Men had een institutionele uitstraling, waarbij de focus sterk gericht was op content en minder op visuals en emotie. Om zich beter te kunnen profileren en om een groter marktsegment te verkrijgen, was een revitalisatie van de visuele identiteit nodig. Daarbij was het van belang om de herkenbaarheid en relatie met het oude logo intact te laten. x Creatieve oplossing Het nieuwe Minddistrict logo verwijst enerzijds naar een ontmoetingsplek van psychische gezondheidszorg, anderzijds symboliseert het de dialoog waarbij de cliënt centraal staat. Het opgefriste kleurenpalet sluit beter aan bij de nieuwe merkwaarden ‘Easy’, ‘Smart’ en ‘Happy’. De natuurbeelden verbeelden de innovatieve aspect van de dienstverlening, waarbij nu meer de nadruk ligt op luxe en ‘feel-good’, zonder in te boeten op medische professionaliteit. . Het redesign van de interface leidt tot een meer gebruiksvriendelijke online applicatie voor ‘mind...

Continue Reading

Alberdingk Thijm Scholen: zichtbaarheid vergroten

Uitgangspunt De koepelorganisatie Verenigde Scholen J. A. Alberdingk Thijm wil in een krimpende markt het aantal leerlingen gelijk houden. Het vergroten van de zichtbaarheid is daarom noodzakelijk. Daarnaast was er tevens behoefte aan een heldere merkstructuur, waarbij duidelijk zou worden welke scholen tot de Alberdingk Thijm scholen behoren. Een nieuw designsysteem en eigentijdse uitstraling zou tevens beter moeten aansluiten bij de kwaliteit en onderwijsinnovatie waar de organisatie voor staat.   Voor de merkpositionering en ontwikkeling van een nieuwe visuele identiteit werden de volgende uitgangspunten gedefinieerd:   – Een kortere, nieuw merknaam, afgeleid van de oorspronkelijke naam. – Een heldere afzender, waarbij ‘het uiltje’ als keurmerk fungeert. – Het vergroten van de zichtbaarheid door het creëren van een sterke visuele familie. – Het behoud van de individuele schoollogo’s en huisstijlen. – Visuele uitstraling in lijn met onderwijs-innovatie zoals ‘Early English’ en integratie van ICT – Kostenbesparing door een uniform en praktischer designsysteem. x Creatieve oplossing De nieuwe merknaam werd ‘Alberdingk Thijm Scholen’. Deze scholen...

Continue Reading

NIBC Bank: Kristalheldere inzichten voor financiële uitdagingen

Uitgangspunt NIBC presenteert zich als de eerste keuze voor bankzaken op financieel cruciale momenten. Ze zijn gespecialiseerde leverancier van integrale financiële oplossingen op maat. Om deze klantgerichte strategie kracht bij te zetten werden hun missie en ambitie aangescherpt door vijf ambition statements: ‘The enterprising bank’; ‘Crystal-clear answers to complex financial challenges’; ‘Spot-on solutions for defining moments’; ‘The top team for the task – every single time’; ‘Agile and always available’. . Creatieve oplossing Deze ambities zijn geïllustreerd op het omslag en op de themapagina’s in het binnenwerk van het jaarverslag. De transparantie en helderheid van NIBC’s procedure worden gevisualiseerd door esthetische en karakteristieke röntgenbeelden die als metafoor dienen voor de afzonderlijke ambities. . Naast het gedrukte jaarverslag is er tevens een dynamische online versie gemaakt. De afzonderlijke ambities staan prominent op de landingspagina. Geïllustreerde quick-links verwijzen naar de belangrijkste hoofdstukken in het online verslag. . Design bij: DartGroup ....

Continue Reading

Ziggo: Nadruk op feiten om te onderscheiden van concurenten

Uitgangspunt Ziggo is een toonaangevende leverancier van entertainment, informatie en communicatie via televisie, breedband internet en telefonie. Ook al werd Ziggo in deze markt nog als nieuwkomer gezien, op het gebied van digitale televisie en glasvezel internet waren ze al marktleider. . Creatieve oplossing Ziggo’s producten en diensten en hoogwaardige technologie worden prominent gepresenteerd in hun jaarverslag. Dynamische iconen gecombineerd met kerncijfers en infographics, presenteren Ziggo als een volwaardige speler in dit marktgebied. De gedrukte versie is gelijktijdig met de dynamische online versie ontwikkeld. . Design bij: Dart Group...

Continue Reading

Webdesign voor individuele coaching met dynamische aanpak

Uitgangspunt People in Progress geeft managers, professionals en teams een opstapje, om beter (samen) te werken. Door in een coachingstraject goed naar iemand te luisteren en mensen hun unieke talenten én valkuilen te laten ontdekken, ontstaan nieuwe inzichten. Deze inzichten leiden uiteindelijk tot nieuwe werkwijzen. Zo ontstaat een succesvol samenspel tussen individu, teams en organisatie. . Creatieve oplossing Studio de Backery ontwikkelde een website die het dynamische karakter van de organisatie weergeeft. De combinatie van metaforische fotografie gecombineerd met spontane potloodschetsen verbeeldt het speelse karakter van de sessies. De meerwaarde van de coaching blijkt uit de quotes die het beeld versterken. De website is ontwikkeld in Wordpress, maar door de op maat ontwikkelde template heeft de site toch een exclusief karakter. . De vormtaal van de website is tevens doorvertaald naar het briefpapier en visitekaartje. Zonder het gebruik van een logo of beeldmerk heeft de correspondentiereeks toch een professionele en krachtige uitstraling gekregen.  ...

Continue Reading

Novellis: Huisstijl voor verfrissende kijk op de uitvaartzorg

Uitgangspunt Novellis staat voor een frisse nieuwe kijk op de uitvaartzorg. Waarbij men aandacht heeft voor het persoonlijke verhaal van de overledene en nabestaanden. Daarnaast was het uitgangspunt om transparante, heldere prijzen voor hun diensten te bieden, een unicum in deze sector. . Novellis werd als franchise-formule ontwikkeld, waarbij uitvaartcentra aanvankelijk hun eigen branding zouden blijven hanteren en als tussenfase het Novellis endorsement-logo gingen gebruiken. In de volgende fase daarna zou behalve de merknaam de gehele visuele identiteit en beeldmerk van Novellis gebruikt worden. Hierdoor ontstond direct een ingewikkelde merkarchitectuur die zorgvuldig in een brand-manual is vastgelegd. . Creatieve oplossing Het beeldmerk verbeeldt het afscheid en het omslaan van de laatste pagina uit iemands leven. Het symboliseert tevens de overgang naar een nieuwe fase. Novellis biedt ook nazorg aan de nabestaanden als het boek van hun dierbare is gesloten. Dit persoonlijke aspect is ook vertaald in portretfoto’s met een soft-focus opname. De transparante vlakken en golvende vormen...

Continue Reading

Chekd: Keurmerk van tweedehands mobiele apparaten

Uitgangspunt De consumenten van mobiele apparaten kunnen grofweg in twee groepen ingedeeld worden: een doelgroep die als eerste het nieuwste van het nieuwste model wil hebben en een doelgroep die weinig wil besteden en tevreden is met een iets ouder model. . Op basis van deze marktbehoeften werd onder de merknaam Chekd een nieuw marketingconcept ontwikkeld dat de inkoop en verkoop van tweedehands toestellen faciliteert. Voorwaarde voor het nieuwe merk en de visuele uitstraling was dat de nadruk vooral op de kwaliteit zou liggen met een ‘zo-goed-als-nieuw’-uitstraling. x Creatieve oplossing De merknaam Chekd benadrukt het grondige proces waarmee de mobiele telefoons en tablets worden gecontroleerd, leeggemaakt, geupdate en schoongemaakt. Deze merkwoorden: ‘Cleared. Restored. Tested. & Cleaned.’ worden prominent gebruikt en bevatten tevens de merkbelofte. Het Chekd logo en de merkwoorden fungeren daarbij tevens als keurmerk. . De gecheckte tweedehands apparaten worden als nieuw verpakt, inclusief de beschermfolie die normaal gesproken op een nieuwe mobiel zit. Het logo verwijst...

Continue Reading