Mo’s Daughters: meisjes in de hoofdrol

Klant

Mo’s Daughters

Type organisatie

Uitgeverij kinderboeken

Expertise

Visual identity & boekvormgeving

Categorieën

Visual identity, corporate story, boekvormgeving, webdesign, stationary, logo design, icon design

Uitgangspunt

In slechts 25% van kinderboeken heeft een meisje de hoofdrol. Vaak hebben meisjes de rol van prinses, fee of ‘zus van’. Of zijn ze een klein en kwetsbaar meisjesdier. Meisjes dragen bovendien significant minder kleding dan jongens en worden vaak getoond met onmogelijke tailles, onwerkelijke ogen of hele lange wimpers.

 

Mo’s Daughters wilde kinderboeken op de markt brengen waarbij meisjes de hoofdrol hebben, stoere rolmodellen zijn en er uitzien zoals meisjes in al hun verscheidenheid zijn. De meiden zijn slim, zelfverzekerd, nieuwsgierig, avontuurlijk, niet bang om vies te worden en verzinnen zelf oplossingen voor de uitdagingen die ze tegenkomen.

 

De vijf karakters: eigenwijze peuter, globetrotter, avonturier, superheld en wetenschapper, beleven leuke avonturen die alle kinderen kunnen inspireren om gewoon zichzelf te zijn. Elk karakter is ontwikkeld door een andere illustrator en tekstschrijver. Studio de Backery is gevraagd om een visuele stijl te ontwikkelen die eer doet aan de verschillende illustratie- en tekststijlen en het gedachtegoed achter het merk Mo’s Daughters.

.

 

Creatieve oplossing

Mo’s Daughters richt zich op jonge meisjes van 0 to 6 jaar. Deze doelgroep wordt verbeeld door het beeldmerk met de knipoog en eigenwijze uitstraling. De karakteristieke visuele stijl is vrolijk, kleurrijk en vooral herkenbaar op het winkelschap van de boekenwinkels.

 

Een uniforme vormgeving van de boekomslagen gecombineerd met een flexibel grid voor het binnenwerk, biedt enerzijds voldoende ruimte voor de uiteenlopende illustratiestijlen, terwijl er toch een consistente en herkenbare reeks ontstaat. De iconen op het omslag geven de categorie en leeftijd aan.

 

De functie van de website is tweeledig. Enerzijds het verkopen van prachtige, rijk geïllustreerde en leuk geschreven kinderboeken. Anderzijds richt men zich op de media, boekhandel en ambassadeurs om de visie en missie van Mo’s Daughters duidelijk over het voetlicht te brengen. In de fotoslider wordt de kern van dit verhaal met vrolijke beelden in beeld gebracht.

.

Design visual identity en vormgeving boeken: Studio de Backery  |  Opmaak: Vliegende Kiep  |  Branding teksten: Pierre Stukker, Merktaal  |  Development website: Mediatopia