Archive

Markant logo voor crew van licht-, camera- en geluidsexperts

Uitgangspunt Veel zzp’ers opereren onder eigen persoonsnaam en gebruiken geen merknaam. Wat doet men echter in het geval men een gangbare oer-Hollandse naam heeft? Hoe kan men zich dan onderscheiden van de concurrenten? . Omdat het gebruik van de eigen naam ook voordelen biedt, heeft Jeroen van den Heuvel besloten om deze ook als bedrijfsnaam te handhaven. In dat geval moet in de visuele identiteit de nadruk leggen op die aspecten die het bedrijf bijzonder maakt. In het geval van Jeroen van den Heuvel is dit enerzijds de bundeling van expertises: licht, camera & geluid en de verhuur van apparatuur. Anderzijds kenmerkt het bedrijf zich door professionaliteit, waardoor van den Heuvel zich kan meten aan de ‘grote jongens’ in Hilversum. Deze unieke combinatie was het uitgangspunt voor zijn nieuwe logo en huisstijl. x Creatieve oplossing Het logo is een ‘H op een heuvel’ die doet denken aan de beroemde letters tegen de bergwand in ‘Hollywood’.  De...

Continue Reading

Brown & Sharpe

Brown & Sharpe is een Amerikaanse producent van precisie-maatinstrumenten en meetmachines gebruikt bij industriële productieprocessen. Bij Brown & Sharpe gaat het om de cijfers àchter de komma. Dit is gevisualiseerd in het beeldmerk, waarbij de laatste decimaal aflopend is en daarmee een oneindige nauwkeurigheid symboliseert. Visueel lopen de veelvoud aan cijfers achter de komma door in de ronde klinkers van het woordmerk.   Design bij: Landor, New York...

Continue Reading

Novellis: Huisstijl voor verfrissende kijk op de uitvaartzorg

Uitgangspunt Novellis staat voor een frisse nieuwe kijk op de uitvaartzorg. Waarbij men aandacht heeft voor het persoonlijke verhaal van de overledene en nabestaanden. Daarnaast was het uitgangspunt om transparante, heldere prijzen voor hun diensten te bieden, een unicum in deze sector. . Novellis werd als franchise-formule ontwikkeld, waarbij uitvaartcentra aanvankelijk hun eigen branding zouden blijven hanteren en als tussenfase het Novellis endorsement-logo gingen gebruiken. In de volgende fase daarna zou behalve de merknaam de gehele visuele identiteit en beeldmerk van Novellis gebruikt worden. Hierdoor ontstond direct een ingewikkelde merkarchitectuur die zorgvuldig in een brand-manual is vastgelegd. . Creatieve oplossing Het beeldmerk verbeeldt het afscheid en het omslaan van de laatste pagina uit iemands leven. Het symboliseert tevens de overgang naar een nieuwe fase. Novellis biedt ook nazorg aan de nabestaanden als het boek van hun dierbare is gesloten. Dit persoonlijke aspect is ook vertaald in portretfoto’s met een soft-focus opname. De transparante vlakken en golvende vormen...

Continue Reading

Meubelplein Ekkersrijt: Visuele identiteit voor winkelcentrum.

Uitgangspunt Meubelplein Ekkersrijt is met meer dan 20.000 vierkante meter de grootste meubelboulevard in de regio Eindhoven, met een rijke schakering aan interieurwinkels. Na de verbouwing wilde men een uitstraling met meer allure, die tevens voor wervende reclame-uitingen gebruikt zou kunnen worden. Dit was de aanleiding om een nieuw concept te laten ontwikkelen voor een gerevitaliseerde visuele identiteit.   Creatieve oplossing Het patroon van Brabants Bont was de inspiratie voor het nieuwe beeldmerk. Op deze wijze wordt de bonte verzameling van diverse meubelwinkels verbeeld. Bovendien kreeg de locatie in Brabant op deze manier extra nadruk. Voor het woordmerk is een uitgespoken lettertype gebruikt. Ook werd een markant detail van de nieuwe architectuur in het beeldmerk geïntegreerd. Het concept van het ruitjespatroon gecombineerd met de oplopende groottes volgens de Fibonacci-reeks,  zorgt voor een flexibel layout-grid dat op brochures en dergelijke kan worden toegepast. Dit alles heeft geresulteerd in een uitgewerkt concept voor een herkenbare en consistente...

Continue Reading

Chekd: Keurmerk van tweedehands mobiele apparaten

Uitgangspunt De consumenten van mobiele apparaten kunnen grofweg in twee groepen ingedeeld worden: een doelgroep die als eerste het nieuwste van het nieuwste model wil hebben en een doelgroep die weinig wil besteden en tevreden is met een iets ouder model. . Op basis van deze marktbehoeften werd onder de merknaam Chekd een nieuw marketingconcept ontwikkeld dat de inkoop en verkoop van tweedehands toestellen faciliteert. Voorwaarde voor het nieuwe merk en de visuele uitstraling was dat de nadruk vooral op de kwaliteit zou liggen met een ‘zo-goed-als-nieuw’-uitstraling. x Creatieve oplossing De merknaam Chekd benadrukt het grondige proces waarmee de mobiele telefoons en tablets worden gecontroleerd, leeggemaakt, geupdate en schoongemaakt. Deze merkwoorden: ‘Cleared. Restored. Tested. & Cleaned.’ worden prominent gebruikt en bevatten tevens de merkbelofte. Het Chekd logo en de merkwoorden fungeren daarbij tevens als keurmerk. . De gecheckte tweedehands apparaten worden als nieuw verpakt, inclusief de beschermfolie die normaal gesproken op een nieuwe mobiel zit. Het logo verwijst...

Continue Reading

Jiraf: Nieuw Nederlands merk voor innovatieve babyproducten

Uitgangspunt Jiraf wilde zich positioneren als een nieuw Nederlands merk voor vernieuwende babyproducten. Om de zichtbaarheid te vergroten in een competitieve markt was het noodzakelijk om een authentiek en sterk merk te ontwikkelen. Door een babygiraf als symbool te gebruiken kreeg het merk ook een gezicht. De giraf symboliseert tevens de link naar projecten in Afrika, waar een deel van de opbrengst van Jiraf naartoe gaat. Een unieke merknaam en karakteristiek logo waren voorwaarden voor een krachtig merk dat op het netvlies blijft hangen. . Creatieve oplossing Het Jiraf-icoon geeft het merk een vriendelijk, vrolijk en aaibaar karakter. Het merk Jiraf is bovendien herkenbaar als innovatief Dutch Design: verrassende oplossingen voor alledaagse vraagstukken, kwaliteit in constructie en materiaal, handig in gebruik en mooi om te zien. Het kwaliteitskenmerk ‘Dutch Design’ wordt weerspiegeld in de visuele stijl: een grafische illustratiestijl met dikke afgeronde lijnen, een levendig kleurenpalet, speelse typografie en oer-Hollandse iconen uit de Zaanstreek. . Design...

Continue Reading

Drake & Farrell: Merkidentiteit voor ‘supply chain solutions’ op maat.

Uitgangspunt Sinds het bestaan van Drake & Farrell heeft men zich gepositioneerd als een dienstverlener in logistieke processen gebaseerd op maatwerk. Bovendien wordt men gekenmerkt door een toegevoegde waarde te leveren in de Product Life Cycle. Deze ‘added value’ maakt Drake & Farrell een unieke dienstverlener die de maakindustrie van high-end producten kan ondersteunen in de hele levenscyclus van het product. Juist die diversiteit van hun diensten is uniek en karakteristiek, maar maakte tegelijkertijd de positionering van het merk Drake & Farrell lastig. Een aangescherpte merkidentiteit en positionering was daarom cruciaal. Zeker gezien de nieuwe doelstelling om meer nieuwe klanten – met name producenten van high-value producten – aan het bedrijf te binden. Naast een gerevitaliseerde visuele identiteit, zoals een nieuw logo en website en andere middelen, was het vertellen van Drake & Farrell’s corporate story een essentiële onderdeel. . Creatieve oplossing Naast een vernieuwd logo met een robuuster lettertype en solide beeldmerk, sluiten ook...

Continue Reading

Belarto: Snoezig merk voor uitgever van geboortekaarten

Uitgangspunt Belarto is marktleider als uitgever van gelegenheidsdrukwerk zoals geboortekaartjes en huwelijksdrukwerk.  De voornaamste marktontwikkeling laat een verschuiving zien van de ‘drukker om de hoek’ naar de online verkooppunten. Met té veel aanbieders in een krimpende markt wilde men door het lanceren van een nieuw merk en online platform hun marktpositie behouden en een top drie positie in Europa behalen. Het doel was om het gemak van online bestellen, te combineren met de persoonlijke service van de drukker.  Dit waren de uitgangspunten voor een pilot van een nieuw merk voor geboortekaartjes en een full-service webwinkel. x Creatieve oplossing In een grondig merkontwikkelingstraject is veel aandacht besteed aan het onderzoeken van concurrerende merken, het in kaart brengen van de doelgroep en het exploreren van diverse creatieve oplossingen. Daarbij zijn diverse fases en expertises van merkontwikkeling aan de orde zijn gekomen: . –  Visual audit: voorafgaand aan het design werd eerst het concurrentielandschap in kaart gebracht. –  Naamgeving: diverse...

Continue Reading