Belarto: Snoezig merk voor uitgever van geboortekaarten

Categorieën

Logo design, visual design webshop, branding & naming

Klant

Belarto

Type organisatie

Producent van gepersonaliseerd gelegenheidsdrukwerk

Expertise

Visual identity

Uitgangspunt

Belarto is marktleider als uitgever van gelegenheidsdrukwerk zoals geboortekaartjes en huwelijksdrukwerk.  De voornaamste marktontwikkeling laat een verschuiving zien van de ‘drukker om de hoek’ naar de online verkooppunten. Met té veel aanbieders in een krimpende markt wilde men door het lanceren van een nieuw merk en online platform hun marktpositie behouden en een top drie positie in Europa behalen. Het doel was om het gemak van online bestellen, te combineren met de persoonlijke service van de drukker.  Dit waren de uitgangspunten voor een pilot van een nieuw merk voor geboortekaartjes en een full-service webwinkel.

x

Creatieve oplossing

In een grondig merkontwikkelingstraject is veel aandacht besteed aan het onderzoeken van concurrerende merken, het in kaart brengen van de doelgroep en het exploreren van diverse creatieve oplossingen. Daarbij zijn diverse fases en expertises van merkontwikkeling aan de orde zijn gekomen:

.

–  Visual audit: voorafgaand aan het design werd eerst het concurrentielandschap in kaart gebracht.

–  Naamgeving: diverse voorstellen voor een nieuwe merknaam, waarbij uiteindelijk is gekozen voor een Nederlandse naam.

–  Persona’s: aan de hand van twee persona’s werd de beoogde doelgroep en hun levensstijl gevisualiseerd.

–  Mood-boards: collage van visuele stijlelementen om op het ontwerp van de webshop toe te passen.

–  Logo-ontwerp: diverse logoconcepten voor verschillende merknamen, uitgewerkt tot twee voorstellen.

–  Merktaal: de merkidentiteit en beoogde doelgroep werden vertaald naar prikkelende teksten om daarmee de onderscheidende aspecten van het merk over te brengen.

–  Webdesign: aan de hand van het ontwikkelde interaction design zijn diverse schetsen gemaakt om tot een definitieve look-and-feel te komen.

Vanwege veranderde marketingdoelstellingen is de pilot en het nieuwe merk uiteindelijk niet uitgewerkt en gelanceerd.

.

Design Team:  Naamgeving: De Naamafdeling  |   Tekstontwerp: Merktaal  |   Interaction design: Maarten Handstede  |  Design: Studio de Backery