Archive

Kupujem Prodajem: minimalistische no-nonsense uitstraling

Uitgangspunt Kupujem Prodajem is een van de grootste advertentiesites in Servië, vergelijkbaar met Marktplaats en Speurders. De website heeft een praktische no-nonsense uitstraling, waarbij de nadruk ligt op de functionaliteit. Deze look and feel is inmiddels vertrouwd voor een groot publiek in Servië. Om die reden is er gekozen voor een subtiele revitalisatie van het logo. Daarnaast was er behoefte aan een visuele stijl voor het marketingmateriaal voor de zakelijke adverteerdersmarkt. . Creatieve oplossing De geoptimaliseerde versie van het logo wijkt enkel in details af van het oorspronkelijke logo met de gestapelde letters, om zo de herkenbaarheid van het vertrouwde logo intact te laten. Voor de communicatiemiddelen voor de zakelijke markt, dienen illustraties met een gestippelde outline als metafoor voor de nog in te vullen advertentieruimte. Naast een monogram afgeleid van het logo wordt de kern van de boodschap gecommuniceerd met minimale elementen, wat past bij de no-nonsense uitstraling van het merk. . Design: Studio de...

Continue Reading

Wolters Kluwer: pluriforme uniformiteit

Uitgangspunt Toen Eden Spiekermann de visuele identiteit voor Wolters Kluwer ontwikkelde werd ik gevraagd om hun design team te ondersteunen, om voor verschillende onderdelen een design-systeem te ontwikkelen. Aan de hand van design-voorbeelden zijn heldere guidelines ontwikkeld, enerzijds om een consistente toepassing van huisstijlelementen vast te leggen, die anderzijds voldoende flexibiliteit bieden voor de verschillende toepassingen en vereisten. . Creatieve oplossing Door een uniforme toepassing van het grid en positionering van elementen ontstond een herkenbare vlakverdeling. Deze bestond onder andere uit overlappende, deels transparante vlakken en uitsparingen die karakteristiek zijn voor de visuele stijl. In combinatie met uniforme richtlijnen voor typografie en kleurgebruik, ontstond een grote consistentie, ondanks de grote verscheidenheid aan middelen en toepassingen. Door een secundair kleurenpalet konden specifieke producten of productgroepen zich bovendien differentiëren binnen de visuele identiteit.   Samen met Eden Spiekermann ontwikkelde ik design-voorbeelden en guidelines voor op Wolters Kluwer’s brand portal voor de onderdelen: advertenties, brochures, rapporten, e-books, events &...

Continue Reading

Alberdingk Thijm Scholen: herkenbaar aan de uil

Uitgangspunt De individuele scholen onder de koepelorganisatie Alberdingk Thijm Scholen stonden reeds voor de huisstijlrevitalisatie bekend als ‘de scholen met het uiltje’. Bij de ontwikkeling van een nieuw designsysteem — een endorsed identity — is daarom besloten om deze uil centraal te stellen. Het beeldmerk fungeert als herkenbaar symbool en tevens als een kwaliteitslabel.   Naast de wens om met een consistente visual identity eenheid te creëren, bestond ook de behoefte om het individuele karakter van de afzonderlijke scholen te behouden. Om die reden zijn de bestaande schoollogo’s gecombineerd met het beeldmerk. x   Creatieve oplossing In de regio Hilversum zijn Alberdink Thijm scholen herkenbaar aan de herkenbare endorsement van het uiltje. Individuele scholen kunnen zich nu profileren met hun unieke visie en onderwijsmethode, terwijl de herkenbaarheid van de koepelorganisatie en de overkoepelende waardes eveneens zichtbaar zijn gemaakt. De afdelingen en stichtingen hebben een eenduidige vormgeving, die enerzijds verschilt van de endorsed identity van de scholen, maar onmiskenbaar...

Continue Reading

Step & Turn: spel met verassende wendingen

Uitgangspunt Hoe creëer je een spel met heel eenvoudige spelregels, waarbij een dynamisch spelbord zorgt voor verrassende wendingen? Step & Turn® heeft naast een innovatief spelbord een aantal eenvoudige basisprincipes, waaronder stappen of draaien (Step & Turn). Daardoor ontstaat een nieuw spelmechanisme dat in slechts 5 minuten uitgelegd kan worden. Ondanks de laagdrempeligheid biedt het spel voldoende uitdaging en diepgang. Spelers kunnen in het spel groeien en willen het daardoor blijven spelen. x Creatieve oplossing De legende van de Ronde tafel diende als inspiratie voor het innovatieve spel Step & Turn. Stel dat de legendarische Ronde tafel uit de tijd van Koning Arthur geen meubelstuk, maar een spelbord was? Dit thema is uitgewerkt in de productbeschrijving, de grafische vormgeving en natuurlijk het spelbord zelf. Een abstract spel krijgt daardoor een diepere lading. Spellen zijn daarbij een uitstekend middel om een bepaalde sfeer en experience te creëren   De graphics op de verpakking en het ruim opgezette instructieboekje...

Continue Reading

Boontje Dop: educatief spel over eerlijke en natuurlijke voeding

Uitgangspunt Veel kinderen weten nauwelijks nog waar ons voedsel vandaan komt. Erwtjes groeien niet in de supermarkt en komen niet uit de erwtjesfabriek. Boontje Dop® is ontwikkeld om bij kinderen de interesse in gezond en voedzaam voedsel te vergroten. Het brengt kinderen als het ware naar een virtuele moestuin. Dit concept kan uitgebreid worden met allerlei groente en fruit, zoals: Bijtje Aardbeitje© en Tomaatje Blaadje©. Het uitgangspunt is dat kennis over de oorsprong van groenten zorgt voor een waardering voor eerlijk eten en een gezonde relatie met de groente op hun bord. Een zeer actueel thema met de verontrustende groei van obesitas en diabetes. Spellen zijn daarvoor een uitstekend middel om een educatieve boodschap over te brengen op een leuke en pakkende wijze.   x Creatieve oplossing Met dit legspel leren kinderen hoe een bonenplant groeit: van zaadje tot erwt. De plant groeit stukje voor stukje en de puzzel kan op verschillende manieren opgebouwd worden. Als je...

Continue Reading

Trimix: Het vlotte kaartspel met verrassende combinaties

Het spel Het uitgangspunt was een kaartspel te maken wat gebaseerd is op kleur, vorm en cijfers. De uitdaging was om een nieuw spelmechanisme te ontwikkelen, met eenvoudige spelregels, wat zou resulteren in een verrassend kaartspel geschikt voor een breed publiek.   Trimix® speelt lekker vlot (10-25 minuten). Ondanks de eenvoudige spelregels is het een intelligent spel met diepgang, omdat ongebruikelijke combinaties van kleur, vorm en cijfers een beroep doen op zowel de linker- als rechterhersenhelft. Omdat we deze gewoonlijk gescheiden gebruiken, vergt het inzicht en uiterste concentratie om combinatiemogelijkheden niet over het hoofd te zien. Daardoor is het een verslavend spel dat men telkens opnieuw wil blijven spelen.   Trimix® is talloze malen getest door diverse testgroepen en leeftijdsgroepen. Ook is het spel onderworpen aan een blackbox-test: een testgroep die geheel onbekend is met het spel krijgt enkel het prototype en de spelregels en moet zonder extra uitleg het spel spelen. De uitkomst van...

Continue Reading

Landschap, wapperende vlag en traditie in nieuwe identiteit van Gemeente Katwijk

Uitgangspunt De fusie van de plaatsen Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg samengevoegd onder de gemeente Katwijk was de aanleiding voor een compleet nieuwe visuele identiteit. . Creatieve oplossing Hun gezamenlijke trots en gevoel voor traditie, gesymboliseerd door een wapperende vlag, was het vertrekpunt voor een nieuw logo. Bovendien was het waterrijke landschap dat alle drie de plaatsen omringt – de Noordzee, de Oude Rijn en het Valkenburgse meer – een inspiratie voor het nieuwe logo. Al deze aspecten zijn gevisualiseerd in een krachtig woordmerk met een sierkapitaal. . De wapperende vlag, de kustlijn en het karakteristieke duinlandschap worden ook weerspiegeld in de grafische taal die afgeleid is van de sierkapitaal. Het nieuwe eigentijdse kleurenpalet verbeeld het water, het duinlandschap, de tuinbouw en bloemenvelden. Al deze huisstijlelementen zoals het logo, de kleuren, de authentieke fotografie, de klassieke en moderne lettertypes, en de golvende grafische vormen onderstrepen het karakter van deze nieuwe gemeente. . Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam...

Continue Reading

Markant logo voor crew van licht-, camera- en geluidsexperts

Uitgangspunt Veel zzp’ers opereren onder eigen persoonsnaam en gebruiken geen merknaam. Wat doet men echter in het geval men een gangbare oer-Hollandse naam heeft? Hoe kan men zich dan onderscheiden van de concurrenten? . Omdat het gebruik van de eigen naam ook voordelen biedt, heeft Jeroen van den Heuvel besloten om deze ook als bedrijfsnaam te handhaven. In dat geval moet in de visuele identiteit de nadruk leggen op die aspecten die het bedrijf bijzonder maakt. In het geval van Jeroen van den Heuvel is dit enerzijds de bundeling van expertises: licht, camera & geluid en de verhuur van apparatuur. Anderzijds kenmerkt het bedrijf zich door professionaliteit, waardoor van den Heuvel zich kan meten aan de ‘grote jongens’ in Hilversum. Deze unieke combinatie was het uitgangspunt voor zijn nieuwe logo en huisstijl. x Creatieve oplossing Het logo is een ‘H op een heuvel’ die doet denken aan de beroemde letters tegen de bergwand in ‘Hollywood’.  De...

Continue Reading

Inretail: Eigentijdse visuele stijl voor brancheorganisatie

Uitgangspunt Inretail is een brancheorganisatie en behartigt de belangen van 7.500 ondernemers binnen de non-food retailers in Nederland. Daarnaast is Inretail een partner voor ondernemers die ondersteunt en ontzorgt op vele terreinen zoals marktcijfers en -ontwikkelingen, persoonlijk advies, workshops, collectieve inkoop, enz. Doordat Inretail deze taken op zich neemt, kunnen de ondernemers zich beter focussen op datgene waar ze goed in zijn, namelijk het ondernemen. . Branchevereniging CBW-MITEX veranderde haar naam in een meer marktgerichte naam: ‘Inretail’, om beter aan te sluiten bij de ontwikkelingen en verwachtingen van de hedendaagse markt. Dit was tevens aanleiding om in samenwerking met Alta een nieuwe corporate identity te ontwikkelingen. x Creatieve oplossing Het Inretail-logo bestaat uit een gele bol met de letters IN en het woordmerk Inretail. De gele bol verbeeldt de bakenfunctie van Inretail, die tevens de omgeving weerspiegelt. De bol maakt onderdeel uit van de omgeving waar ze een rol speelt en straalt af op de wereld...

Continue Reading

Chekd: Keurmerk van tweedehands mobiele apparaten

Uitgangspunt De consumenten van mobiele apparaten kunnen grofweg in twee groepen ingedeeld worden: een doelgroep die als eerste het nieuwste van het nieuwste model wil hebben en een doelgroep die weinig wil besteden en tevreden is met een iets ouder model. . Op basis van deze marktbehoeften werd onder de merknaam Chekd een nieuw marketingconcept ontwikkeld dat de inkoop en verkoop van tweedehands toestellen faciliteert. Voorwaarde voor het nieuwe merk en de visuele uitstraling was dat de nadruk vooral op de kwaliteit zou liggen met een ‘zo-goed-als-nieuw’-uitstraling. x Creatieve oplossing De merknaam Chekd benadrukt het grondige proces waarmee de mobiele telefoons en tablets worden gecontroleerd, leeggemaakt, geupdate en schoongemaakt. Deze merkwoorden: ‘Cleared. Restored. Tested. & Cleaned.’ worden prominent gebruikt en bevatten tevens de merkbelofte. Het Chekd logo en de merkwoorden fungeren daarbij tevens als keurmerk. . De gecheckte tweedehands apparaten worden als nieuw verpakt, inclusief de beschermfolie die normaal gesproken op een nieuwe mobiel zit. Het logo verwijst...

Continue Reading