Inretail: Eigentijdse visuele stijl voor brancheorganisatie

Klant

Inretail

Type organisatie

Branche-organisatie retailers

Expertise

Visual Identity

Expertise

Logo design, print design, huisstijl richtlijnen

Uitgangspunt

Inretail is een brancheorganisatie en behartigt de belangen van 7.500 ondernemers binnen de non-food retailers in Nederland. Daarnaast is Inretail een partner voor ondernemers die ondersteunt en ontzorgt op vele terreinen zoals marktcijfers en -ontwikkelingen, persoonlijk advies, workshops, collectieve inkoop, enz. Doordat Inretail deze taken op zich neemt, kunnen de ondernemers zich beter focussen op datgene waar ze goed in zijn, namelijk het ondernemen.

.

Branchevereniging CBW-MITEX veranderde haar naam in een meer marktgerichte naam: ‘Inretail’, om beter aan te sluiten bij de ontwikkelingen en verwachtingen van de hedendaagse markt. Dit was tevens aanleiding om in samenwerking met Alta een nieuwe corporate identity te ontwikkelingen.

x

Creatieve oplossing

Het Inretail-logo bestaat uit een gele bol met de letters IN en het woordmerk Inretail. De gele bol verbeeldt de bakenfunctie van Inretail, die tevens de omgeving weerspiegelt. De bol maakt onderdeel uit van de omgeving waar ze een rol speelt en straalt af op de wereld van retailers. Om het logo op allerlei middelen en in diverse druktechnieken te kunnen toepassen was het noodzakelijk om grafische (kleur)varianten van het driedimensionale logo te maken.

.

Karakteristieke huisstijlonderdelen van Inretail zijn: een lens-flare en ronde vormen die afgeleid zijn van het beeldmerk. Andere typerende huisstijlelementen zijn de kleurbanen (verticaal en horizontaal) en het eenduidige kleurenpalet met zonnig geel als primaire kleur.

.

Design in opdracht van: Alta in samenwerking met Janneke van den Biggelaar