Archive

Groot Goylant: Leren door doen

Uitgangspunt Het doel was om een aansprekende stijl te creëren voor VMBO-leerlingen die vooral visueel in gesteld zijn. Op die manier wilde Groot Goylant zich onderscheiden binnen de huisstijl van de koepelorganisatie Alberdingk Thijm Scholen. Met een herkenbaar kleurenpalet, vormtaal en fotografiestijl kreeg de school een eigen gezicht. . Creatieve oplossing Korte, prikkelende teksten in vrolijke kleurvlakken met afgeronde hoeken, passen bij de jonge doelgroep. De speelse iconen benadrukken het praktische aspect van het onderwijs en sluiten tevens aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De iconen met dikke outline kunnen worden toegepast op kaderteksten en foto’s. Op die manier krijgen ook snapshots een sprankelende uitstraling en geeft dit eveneens de belevingswereld van de leerling weer.   Studio de Backery ontwikkelde tal van middelen variërend van: logo, visitekaartje, stationary, flyers, brochures, posters, banners, spandoeken, Powerpoint-template en een diplomamap. . Design: Studio de Backery  |  Pre-press: EMP Grafimedia  |  Implementatie boarding: Alberdingk Thijm Scholen en drukkerij De Toekomst...

Continue Reading

Mo’s Daughters: meisjes in de hoofdrol

Uitgangspunt In slechts 25% van kinderboeken heeft een meisje de hoofdrol. Vaak hebben meisjes de rol van prinses, fee of ‘zus van’. Of zijn ze een klein en kwetsbaar meisjesdier. Meisjes dragen bovendien significant minder kleding dan jongens en worden vaak getoond met onmogelijke tailles, onwerkelijke ogen of hele lange wimpers.   Mo’s Daughters wilde kinderboeken op de markt brengen waarbij meisjes de hoofdrol hebben, stoere rolmodellen zijn en er uitzien zoals meisjes in al hun verscheidenheid zijn. De meiden zijn slim, zelfverzekerd, nieuwsgierig, avontuurlijk, niet bang om vies te worden en verzinnen zelf oplossingen voor de uitdagingen die ze tegenkomen.   De vijf karakters: eigenwijze peuter, globetrotter, avonturier, superheld en wetenschapper, beleven leuke avonturen die alle kinderen kunnen inspireren om gewoon zichzelf te zijn. Elk karakter is ontwikkeld door een andere illustrator en tekstschrijver. Studio de Backery is gevraagd om een visuele stijl te ontwikkelen die eer doet aan de verschillende illustratie- en tekststijlen...

Continue Reading

Alberdingk Thijm Scholen: zichtbaarheid vergroten

Uitgangspunt De koepelorganisatie Verenigde Scholen J. A. Alberdingk Thijm wil in een krimpende markt het aantal leerlingen gelijk houden. Het vergroten van de zichtbaarheid is daarom noodzakelijk. Daarnaast was er tevens behoefte aan een heldere merkstructuur, waarbij duidelijk zou worden welke scholen tot de Alberdingk Thijm scholen behoren. Een nieuw designsysteem en eigentijdse uitstraling zou tevens beter moeten aansluiten bij de kwaliteit en onderwijsinnovatie waar de organisatie voor staat.   Voor de merkpositionering en ontwikkeling van een nieuwe visuele identiteit werden de volgende uitgangspunten gedefinieerd:   – Een kortere, nieuw merknaam, afgeleid van de oorspronkelijke naam. – Een heldere afzender, waarbij ‘het uiltje’ als keurmerk fungeert. – Het vergroten van de zichtbaarheid door het creëren van een sterke visuele familie. – Het behoud van de individuele schoollogo’s en huisstijlen. – Visuele uitstraling in lijn met onderwijs-innovatie zoals ‘Early English’ en integratie van ICT – Kostenbesparing door een uniform en praktischer designsysteem. x Creatieve oplossing De nieuwe merknaam werd ‘Alberdingk Thijm Scholen’. Deze scholen...

Continue Reading

Landschap, wapperende vlag en traditie in nieuwe identiteit van Gemeente Katwijk

Uitgangspunt De fusie van de plaatsen Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg samengevoegd onder de gemeente Katwijk was de aanleiding voor een compleet nieuwe visuele identiteit. . Creatieve oplossing Hun gezamenlijke trots en gevoel voor traditie, gesymboliseerd door een wapperende vlag, was het vertrekpunt voor een nieuw logo. Bovendien was het waterrijke landschap dat alle drie de plaatsen omringt – de Noordzee, de Oude Rijn en het Valkenburgse meer – een inspiratie voor het nieuwe logo. Al deze aspecten zijn gevisualiseerd in een krachtig woordmerk met een sierkapitaal. . De wapperende vlag, de kustlijn en het karakteristieke duinlandschap worden ook weerspiegeld in de grafische taal die afgeleid is van de sierkapitaal. Het nieuwe eigentijdse kleurenpalet verbeeld het water, het duinlandschap, de tuinbouw en bloemenvelden. Al deze huisstijlelementen zoals het logo, de kleuren, de authentieke fotografie, de klassieke en moderne lettertypes, en de golvende grafische vormen onderstrepen het karakter van deze nieuwe gemeente. . Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam...

Continue Reading

Webdesign voor individuele coaching met dynamische aanpak

Uitgangspunt People in Progress geeft managers, professionals en teams een opstapje, om beter (samen) te werken. Door in een coachingstraject goed naar iemand te luisteren en mensen hun unieke talenten én valkuilen te laten ontdekken, ontstaan nieuwe inzichten. Deze inzichten leiden uiteindelijk tot nieuwe werkwijzen. Zo ontstaat een succesvol samenspel tussen individu, teams en organisatie. . Creatieve oplossing Studio de Backery ontwikkelde een website die het dynamische karakter van de organisatie weergeeft. De combinatie van metaforische fotografie gecombineerd met spontane potloodschetsen verbeeldt het speelse karakter van de sessies. De meerwaarde van de coaching blijkt uit de quotes die het beeld versterken. De website is ontwikkeld in Wordpress, maar door de op maat ontwikkelde template heeft de site toch een exclusief karakter. . De vormtaal van de website is tevens doorvertaald naar het briefpapier en visitekaartje. Zonder het gebruik van een logo of beeldmerk heeft de correspondentiereeks toch een professionele en krachtige uitstraling gekregen.  ...

Continue Reading

Markant logo voor crew van licht-, camera- en geluidsexperts

Uitgangspunt Veel zzp’ers opereren onder eigen persoonsnaam en gebruiken geen merknaam. Wat doet men echter in het geval men een gangbare oer-Hollandse naam heeft? Hoe kan men zich dan onderscheiden van de concurrenten? . Omdat het gebruik van de eigen naam ook voordelen biedt, heeft Jeroen van den Heuvel besloten om deze ook als bedrijfsnaam te handhaven. In dat geval moet in de visuele identiteit de nadruk leggen op die aspecten die het bedrijf bijzonder maakt. In het geval van Jeroen van den Heuvel is dit enerzijds de bundeling van expertises: licht, camera & geluid en de verhuur van apparatuur. Anderzijds kenmerkt het bedrijf zich door professionaliteit, waardoor van den Heuvel zich kan meten aan de ‘grote jongens’ in Hilversum. Deze unieke combinatie was het uitgangspunt voor zijn nieuwe logo en huisstijl. x Creatieve oplossing Het logo is een ‘H op een heuvel’ die doet denken aan de beroemde letters tegen de bergwand in ‘Hollywood’.  De...

Continue Reading

Novellis: Huisstijl voor verfrissende kijk op de uitvaartzorg

Uitgangspunt Novellis staat voor een frisse nieuwe kijk op de uitvaartzorg. Waarbij men aandacht heeft voor het persoonlijke verhaal van de overledene en nabestaanden. Daarnaast was het uitgangspunt om transparante, heldere prijzen voor hun diensten te bieden, een unicum in deze sector. . Novellis werd als franchise-formule ontwikkeld, waarbij uitvaartcentra aanvankelijk hun eigen branding zouden blijven hanteren en als tussenfase het Novellis endorsement-logo gingen gebruiken. In de volgende fase daarna zou behalve de merknaam de gehele visuele identiteit en beeldmerk van Novellis gebruikt worden. Hierdoor ontstond direct een ingewikkelde merkarchitectuur die zorgvuldig in een brand-manual is vastgelegd. . Creatieve oplossing Het beeldmerk verbeeldt het afscheid en het omslaan van de laatste pagina uit iemands leven. Het symboliseert tevens de overgang naar een nieuwe fase. Novellis biedt ook nazorg aan de nabestaanden als het boek van hun dierbare is gesloten. Dit persoonlijke aspect is ook vertaald in portretfoto’s met een soft-focus opname. De transparante vlakken en golvende vormen...

Continue Reading

Chekd: Keurmerk van tweedehands mobiele apparaten

Uitgangspunt De consumenten van mobiele apparaten kunnen grofweg in twee groepen ingedeeld worden: een doelgroep die als eerste het nieuwste van het nieuwste model wil hebben en een doelgroep die weinig wil besteden en tevreden is met een iets ouder model. . Op basis van deze marktbehoeften werd onder de merknaam Chekd een nieuw marketingconcept ontwikkeld dat de inkoop en verkoop van tweedehands toestellen faciliteert. Voorwaarde voor het nieuwe merk en de visuele uitstraling was dat de nadruk vooral op de kwaliteit zou liggen met een ‘zo-goed-als-nieuw’-uitstraling. x Creatieve oplossing De merknaam Chekd benadrukt het grondige proces waarmee de mobiele telefoons en tablets worden gecontroleerd, leeggemaakt, geupdate en schoongemaakt. Deze merkwoorden: ‘Cleared. Restored. Tested. & Cleaned.’ worden prominent gebruikt en bevatten tevens de merkbelofte. Het Chekd logo en de merkwoorden fungeren daarbij tevens als keurmerk. . De gecheckte tweedehands apparaten worden als nieuw verpakt, inclusief de beschermfolie die normaal gesproken op een nieuwe mobiel zit. Het logo verwijst...

Continue Reading

Drake & Farrell: Merkidentiteit voor ‘supply chain solutions’ op maat.

Uitgangspunt Sinds het bestaan van Drake & Farrell heeft men zich gepositioneerd als een dienstverlener in logistieke processen gebaseerd op maatwerk. Bovendien wordt men gekenmerkt door een toegevoegde waarde te leveren in de Product Life Cycle. Deze ‘added value’ maakt Drake & Farrell een unieke dienstverlener die de maakindustrie van high-end producten kan ondersteunen in de hele levenscyclus van het product. Juist die diversiteit van hun diensten is uniek en karakteristiek, maar maakte tegelijkertijd de positionering van het merk Drake & Farrell lastig. Een aangescherpte merkidentiteit en positionering was daarom cruciaal. Zeker gezien de nieuwe doelstelling om meer nieuwe klanten – met name producenten van high-value producten – aan het bedrijf te binden. Naast een gerevitaliseerde visuele identiteit, zoals een nieuw logo en website en andere middelen, was het vertellen van Drake & Farrell’s corporate story een essentiële onderdeel. . Creatieve oplossing Naast een vernieuwd logo met een robuuster lettertype en solide beeldmerk, sluiten ook...

Continue Reading