Archive

Impsat: stijlvolle eenvoud

In een beknopt huisstijl-handboek wilde Impsat hun belangrijkste huisstijlregels weergeven. De minimalistische aanpak van het logo dat enkel bestaat uit cijfers en letters, is verder doorgevoerd in de typografie en minimalistische lay-out. Door cijfers en leestekens in preeg in het kwalitatieve omslagpapier te drukken krijgt het geheel een stijlvolle uitstraling. .. Design visual identity: Landor Associates, New York | Design management: Robert Matza | Design logo: Antoinette le Vaillant | Design manual: Marion de Backer...

Continue Reading

Royal Reesink: kernwaarden in cijfers, woord en beeld

Uitgangspunt Royal Reesink is de grootste equipement leverancier van Europa op het gebied van landbouw en grondbewerking. Hun corporate brochure is een belangrijk communicatiemiddel om de omvang en divisies zichtbaar te maken en tevens hun visie, missie en strategie te communiceren. Deze brochure wordt door de leveranciers eveneens ingezet als middel voor cross-selling. Ook speelt de brochure een rol in de interne communicatie en is tevens een belangrijk middel voor werving op de arbeidsmarkt. . Creatieve oplossing In de corporate brochure ligt de focus op de kernwaarden en cijfers van het bedrijf. De bedrijfsonderdelen onderscheiden zich door middel van kleur en een op maat gemaakte iconenset. Met de nieuwe beeld- en vormtaal die aansluit bij de reeds bestaande visual identity krijgt de brochure een eigentijdse uitstraling. Door de nauwe samenwerking met de tekstschrijver en consistente opbouw van de tekstonderdelen, het gebruik van streamers en kaderteksten, ontstaat een magazine-achtige look and feel. . Design: Studio de Backery...

Continue Reading

Wolters Kluwer: pluriforme uniformiteit

Uitgangspunt Toen Eden Spiekermann de visuele identiteit voor Wolters Kluwer ontwikkelde werd ik gevraagd om hun design team te ondersteunen, om voor verschillende onderdelen een design-systeem te ontwikkelen. Aan de hand van design-voorbeelden zijn heldere guidelines ontwikkeld, enerzijds om een consistente toepassing van huisstijlelementen vast te leggen, die anderzijds voldoende flexibiliteit bieden voor de verschillende toepassingen en vereisten. . Creatieve oplossing Door een uniforme toepassing van het grid en positionering van elementen ontstond een herkenbare vlakverdeling. Deze bestond onder andere uit overlappende, deels transparante vlakken en uitsparingen die karakteristiek zijn voor de visuele stijl. In combinatie met uniforme richtlijnen voor typografie en kleurgebruik, ontstond een grote consistentie, ondanks de grote verscheidenheid aan middelen en toepassingen. Door een secundair kleurenpalet konden specifieke producten of productgroepen zich bovendien differentiëren binnen de visuele identiteit.   Samen met Eden Spiekermann ontwikkelde ik design-voorbeelden en guidelines voor op Wolters Kluwer’s brand portal voor de onderdelen: advertenties, brochures, rapporten, e-books, events &...

Continue Reading

Groot Goylant: Leren door doen

Uitgangspunt Het doel was om een aansprekende stijl te creëren voor VMBO-leerlingen die vooral visueel in gesteld zijn. Op die manier wilde Groot Goylant zich onderscheiden binnen de huisstijl van de koepelorganisatie Alberdingk Thijm Scholen. Met een herkenbaar kleurenpalet, vormtaal en fotografiestijl kreeg de school een eigen gezicht. . Creatieve oplossing Korte, prikkelende teksten in vrolijke kleurvlakken met afgeronde hoeken, passen bij de jonge doelgroep. De speelse iconen benadrukken het praktische aspect van het onderwijs en sluiten tevens aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De iconen met dikke outline kunnen worden toegepast op kaderteksten en foto’s. Op die manier krijgen ook snapshots een sprankelende uitstraling en geeft dit eveneens de belevingswereld van de leerling weer.   Studio de Backery ontwikkelde tal van middelen variërend van: logo, visitekaartje, stationary, flyers, brochures, posters, banners, spandoeken, Powerpoint-template en een diplomamap. . Design: Studio de Backery  |  Pre-press: EMP Grafimedia  |  Implementatie boarding: Alberdingk Thijm Scholen en drukkerij De Toekomst...

Continue Reading

Drake & Farrell: circulaire oplossingen

Uitdaging Hoe vertel je zowel kort en krachtig, als in woord en beeld, het merkverhaal van een bedrijf dat circulaire oplossingen biedt? Bij het vertellen van het merkverhaal van een bedrijf zoals Drake & Farrell — waarbij de bedrijfsactiviteiten ogenschijnlijk ver uit elkaar liggen — is het zaak om de rode draad in het geheel te ontdekken. Om dit helder te krijgen is er onder andere gebruik gemaakt van Sinek’s Golden Circle: het ‘wat’, ‘hoe’ en ‘waarom’. Dit gaf handvatten om zowel de intrinsieke motivatie van Drake & Farrell te formuleren (hun diensten zijn goed voor het milieu) als de voordelen die het de klant oplevert.   De merkbelofte van Drake & Farrell is ‘circulaire oplossingen’. Dit omvat zowel het retourenproces, logistieke processen, als eveneens het herstructureren van productieprocessen. Dit alles levert fikse besparingen op qua: geld, grondstoffen, energie, afval, maar levert eveneens winst op voor het milieu. Dit is waarom men het...

Continue Reading

Mo’s Daughters: meisjes in de hoofdrol

Uitgangspunt In slechts 25% van kinderboeken heeft een meisje de hoofdrol. Vaak hebben meisjes de rol van prinses, fee of ‘zus van’. Of zijn ze een klein en kwetsbaar meisjesdier. Meisjes dragen bovendien significant minder kleding dan jongens en worden vaak getoond met onmogelijke tailles, onwerkelijke ogen of hele lange wimpers.   Mo’s Daughters wilde kinderboeken op de markt brengen waarbij meisjes de hoofdrol hebben, stoere rolmodellen zijn en er uitzien zoals meisjes in al hun verscheidenheid zijn. De meiden zijn slim, zelfverzekerd, nieuwsgierig, avontuurlijk, niet bang om vies te worden en verzinnen zelf oplossingen voor de uitdagingen die ze tegenkomen.   De vijf karakters: eigenwijze peuter, globetrotter, avonturier, superheld en wetenschapper, beleven leuke avonturen die alle kinderen kunnen inspireren om gewoon zichzelf te zijn. Elk karakter is ontwikkeld door een andere illustrator en tekstschrijver. Studio de Backery is gevraagd om een visuele stijl te ontwikkelen die eer doet aan de verschillende illustratie- en tekststijlen...

Continue Reading

Step & Turn: spel met verassende wendingen

Uitgangspunt Hoe creëer je een spel met heel eenvoudige spelregels, waarbij een dynamisch spelbord zorgt voor verrassende wendingen? Step & Turn® heeft naast een innovatief spelbord een aantal eenvoudige basisprincipes, waaronder stappen of draaien (Step & Turn). Daardoor ontstaat een nieuw spelmechanisme dat in slechts 5 minuten uitgelegd kan worden. Ondanks de laagdrempeligheid biedt het spel voldoende uitdaging en diepgang. Spelers kunnen in het spel groeien en willen het daardoor blijven spelen. x Creatieve oplossing De legende van de Ronde tafel diende als inspiratie voor het innovatieve spel Step & Turn. Stel dat de legendarische Ronde tafel uit de tijd van Koning Arthur geen meubelstuk, maar een spelbord was? Dit thema is uitgewerkt in de productbeschrijving, de grafische vormgeving en natuurlijk het spelbord zelf. Een abstract spel krijgt daardoor een diepere lading. Spellen zijn daarbij een uitstekend middel om een bepaalde sfeer en experience te creëren   De graphics op de verpakking en het ruim opgezette instructieboekje...

Continue Reading

Boontje Dop: educatief spel over eerlijke en natuurlijke voeding

Uitgangspunt Veel kinderen weten nauwelijks nog waar ons voedsel vandaan komt. Erwtjes groeien niet in de supermarkt en komen niet uit de erwtjesfabriek. Boontje Dop® is ontwikkeld om bij kinderen de interesse in gezond en voedzaam voedsel te vergroten. Het brengt kinderen als het ware naar een virtuele moestuin. Dit concept kan uitgebreid worden met allerlei groente en fruit, zoals: Bijtje Aardbeitje© en Tomaatje Blaadje©. Het uitgangspunt is dat kennis over de oorsprong van groenten zorgt voor een waardering voor eerlijk eten en een gezonde relatie met de groente op hun bord. Een zeer actueel thema met de verontrustende groei van obesitas en diabetes. Spellen zijn daarvoor een uitstekend middel om een educatieve boodschap over te brengen op een leuke en pakkende wijze.   x Creatieve oplossing Met dit legspel leren kinderen hoe een bonenplant groeit: van zaadje tot erwt. De plant groeit stukje voor stukje en de puzzel kan op verschillende manieren opgebouwd worden. Als je...

Continue Reading

Minddistrict: Online applicatie voor mindtraining

Uitgangspunt Minddistrict biedt via zorginstellingen online ‘mind-trainingen’ voor allerlei psychische klachten. De visuele identiteit had aanvankelijk een zakelijk karakter. Men had een institutionele uitstraling, waarbij de focus sterk gericht was op content en minder op visuals en emotie. Om zich beter te kunnen profileren en om een groter marktsegment te verkrijgen, was een revitalisatie van de visuele identiteit nodig. Daarbij was het van belang om de herkenbaarheid en relatie met het oude logo intact te laten. x Creatieve oplossing Het nieuwe Minddistrict logo verwijst enerzijds naar een ontmoetingsplek van psychische gezondheidszorg, anderzijds symboliseert het de dialoog waarbij de cliënt centraal staat. Het opgefriste kleurenpalet sluit beter aan bij de nieuwe merkwaarden ‘Easy’, ‘Smart’ en ‘Happy’. De natuurbeelden verbeelden de innovatieve aspect van de dienstverlening, waarbij nu meer de nadruk ligt op luxe en ‘feel-good’, zonder in te boeten op medische professionaliteit. . Het redesign van de interface leidt tot een meer gebruiksvriendelijke online applicatie voor ‘mind...

Continue Reading

Trimix: Het vlotte kaartspel met verrassende combinaties

Het spel Het uitgangspunt was een kaartspel te maken wat gebaseerd is op kleur, vorm en cijfers. De uitdaging was om een nieuw spelmechanisme te ontwikkelen, met eenvoudige spelregels, wat zou resulteren in een verrassend kaartspel geschikt voor een breed publiek.   Trimix® speelt lekker vlot (10-25 minuten). Ondanks de eenvoudige spelregels is het een intelligent spel met diepgang, omdat ongebruikelijke combinaties van kleur, vorm en cijfers een beroep doen op zowel de linker- als rechterhersenhelft. Omdat we deze gewoonlijk gescheiden gebruiken, vergt het inzicht en uiterste concentratie om combinatiemogelijkheden niet over het hoofd te zien. Daardoor is het een verslavend spel dat men telkens opnieuw wil blijven spelen.   Trimix® is talloze malen getest door diverse testgroepen en leeftijdsgroepen. Ook is het spel onderworpen aan een blackbox-test: een testgroep die geheel onbekend is met het spel krijgt enkel het prototype en de spelregels en moet zonder extra uitleg het spel spelen. De uitkomst van...

Continue Reading