Archive

TU Eindhoven: Visuele identiteit van invloedrijke universiteit gerevitaliseerd

Uitgangspunt Het voornaamste doel van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) was om zichzelf weer op de kaart van invloedrijke en internationale universiteiten te zetten, waar alles draait om innovatie. Een complete huisstijlrevitalisatie was essentieel om dit doel te verwezelijken.. . Creatieve oplossing Het vernieuwde logo met tweetalige woordmerk onderstreept het internationale karakter van de universiteit. De schuine x-as, afgeleid van de schuine streep in het logo, vormt het bindende element in de grafische stijl. Deze schuine lijn bepaald de positie van andere grafische elementen, zoals het logo en pay-off. De kruising met de horizontale as creëert schuine kleurvlakken, die de stijl een dynamische uitstraling geven. Technische innovatie is gevisualiseerd door middel van kleurrijke fotografie en eigentijdse typografie. Het uitgebreide kleurenpalet biedt bovendien veel mogelijkheden om binnen deze stijl te differentiëren. . Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam  |  Logo design: Erwin Slaats  |  Project management: Gerlanda Hoving...

Continue Reading

Stadgenoot: visuele identiteit met klare beeld-taal

Uitgangspunt Een compleet nieuwe identiteit voor een Amsterdamse woningbouwvereniging omvatte: een nieuwe merknaam, logo, merkstrategie, visuele identiteit en toepassing op alle communicatiemiddelen. Het was een uitdagend project waarbij een uitgebreid team van allerlei vakmensen samenwerkten. Ik was verantwoordelijk voor de deelidentiteit van het drukwerk, het opzetten van het bewonersblad en de beeldbank. . Creatieve oplossing Het resultaat is een herkenbaar merk met een heldere missie en krachtige visuele stijl. Hun heldere en directe grafische stijl onderscheidt zich met een recht-voor-z’n-raap communicatie zonder poespas. De verbindende lijn, onderdeel van het logo, is een karakteristiek element in de visuele stijl. Het verbeeldt de verbinding tussen Stadgenoot en andere stadsbewoners, klanten en zakenpartners, die samenwerken om een ‘stad om van te houden’ te creëren. . De grafische omslagen, advertenties en bouwborden zijn karakteristiek met hun minimalistische grafische iconen en krachtige grafische stijl. Als aanvulling op de grafische taal zijn zestig iconen ontwikkeld. De specifiek ontwikkelde tekststijl is tevens een...

Continue Reading

Nuna positioneren als een A-merk voor babyproducten

Uitgangspunt Nuna is een Nederlands merk van babyproducten. Het zijn slimme industriële ontwerpen waar kinderen plezier aan beleven en het leven van ouders gemakkelijker maken. De innovatieve en no-nonsense ontwerpen zijn gebaseerd op een realistische beeld van het leven met kinderen. De producten van Nuna zijn onderscheidend, functioneel en stijlvol. Nadat de merkstrategie aangescherpt was, was het tevens wenselijk de visuele identiteit te revitaliseren. . Creatieve oplossing Sombere zwart-wit foto’s van rebellerende kinderen in de oorspronkelijke stijl zijn vervangen door levendige gedesatureerde kleurenbeelden van speelse kinderen. Felle kleuraccenten in de fotografie, pakkende titels en speelse typografie creëren een onderscheidende grafische stijl die Nuna positioneert als een luxe lifestyle-merk. . De ‘Leaf’ is een stijlvol babystoeltje met een unieke zijwaartse beweging. Nuna’s kernteam bedacht het fotografieconcept waar de Leafs Unique Selling Points gevisualiseerd zijn door middel van metaforen die refereren naar de schommelende beweging van het meubelstuk. Gecombineerd met de grafische stijl, zijn de merkbeelden toegepast op...

Continue Reading

Landschap, wapperende vlag en traditie in nieuwe identiteit van Gemeente Katwijk

Uitgangspunt De fusie van de plaatsen Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg samengevoegd onder de gemeente Katwijk was de aanleiding voor een compleet nieuwe visuele identiteit. . Creatieve oplossing Hun gezamenlijke trots en gevoel voor traditie, gesymboliseerd door een wapperende vlag, was het vertrekpunt voor een nieuw logo. Bovendien was het waterrijke landschap dat alle drie de plaatsen omringt – de Noordzee, de Oude Rijn en het Valkenburgse meer – een inspiratie voor het nieuwe logo. Al deze aspecten zijn gevisualiseerd in een krachtig woordmerk met een sierkapitaal. . De wapperende vlag, de kustlijn en het karakteristieke duinlandschap worden ook weerspiegeld in de grafische taal die afgeleid is van de sierkapitaal. Het nieuwe eigentijdse kleurenpalet verbeeld het water, het duinlandschap, de tuinbouw en bloemenvelden. Al deze huisstijlelementen zoals het logo, de kleuren, de authentieke fotografie, de klassieke en moderne lettertypes, en de golvende grafische vormen onderstrepen het karakter van deze nieuwe gemeente. . Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam...

Continue Reading

Markant logo voor crew van licht-, camera- en geluidsexperts

Uitgangspunt Veel zzp’ers opereren onder eigen persoonsnaam en gebruiken geen merknaam. Wat doet men echter in het geval men een gangbare oer-Hollandse naam heeft? Hoe kan men zich dan onderscheiden van de concurrenten? . Omdat het gebruik van de eigen naam ook voordelen biedt, heeft Jeroen van den Heuvel besloten om deze ook als bedrijfsnaam te handhaven. In dat geval moet in de visuele identiteit de nadruk leggen op die aspecten die het bedrijf bijzonder maakt. In het geval van Jeroen van den Heuvel is dit enerzijds de bundeling van expertises: licht, camera & geluid en de verhuur van apparatuur. Anderzijds kenmerkt het bedrijf zich door professionaliteit, waardoor van den Heuvel zich kan meten aan de ‘grote jongens’ in Hilversum. Deze unieke combinatie was het uitgangspunt voor zijn nieuwe logo en huisstijl. x Creatieve oplossing Het logo is een ‘H op een heuvel’ die doet denken aan de beroemde letters tegen de bergwand in ‘Hollywood’.  De...

Continue Reading

Brown & Sharpe

Brown & Sharpe is een Amerikaanse producent van precisie-maatinstrumenten en meetmachines gebruikt bij industriële productieprocessen. Bij Brown & Sharpe gaat het om de cijfers àchter de komma. Dit is gevisualiseerd in het beeldmerk, waarbij de laatste decimaal aflopend is en daarmee een oneindige nauwkeurigheid symboliseert. Visueel lopen de veelvoud aan cijfers achter de komma door in de ronde klinkers van het woordmerk.   Design bij: Landor, New York...

Continue Reading

Inretail: Eigentijdse visuele stijl voor brancheorganisatie

Uitgangspunt Inretail is een brancheorganisatie en behartigt de belangen van 7.500 ondernemers binnen de non-food retailers in Nederland. Daarnaast is Inretail een partner voor ondernemers die ondersteunt en ontzorgt op vele terreinen zoals marktcijfers en -ontwikkelingen, persoonlijk advies, workshops, collectieve inkoop, enz. Doordat Inretail deze taken op zich neemt, kunnen de ondernemers zich beter focussen op datgene waar ze goed in zijn, namelijk het ondernemen. . Branchevereniging CBW-MITEX veranderde haar naam in een meer marktgerichte naam: ‘Inretail’, om beter aan te sluiten bij de ontwikkelingen en verwachtingen van de hedendaagse markt. Dit was tevens aanleiding om in samenwerking met Alta een nieuwe corporate identity te ontwikkelingen. x Creatieve oplossing Het Inretail-logo bestaat uit een gele bol met de letters IN en het woordmerk Inretail. De gele bol verbeeldt de bakenfunctie van Inretail, die tevens de omgeving weerspiegelt. De bol maakt onderdeel uit van de omgeving waar ze een rol speelt en straalt af op de wereld...

Continue Reading

ABN AMRO Asset Management: Exclusieve stijl gericht op groei

Uitgangspunt ABN AMRO Asset Management is een van de grootste vermogensbeheerders ter wereld met hoofdkantoren in Londen en Amsterdam, een wereldwijd netwerk in 24 landen en meer dan 1.600 werknemers wereldwijd. ABN AMRO Asset Management beheert fondsen voor particuliere klanten en voor duizenden institutionele beleggers, zoals centrale banken en pensioenfondsen over de hele wereld. . ABN AMRO Asset Management is de meest winstgevende en meest gespecialiseerde expertise binnen de bank. Vanwege de unieke positie die Asset Management binnen de bank bekleedde, had deze afdeling de behoefte om zich binnen de bank nadrukkelijker te profileren. Men wilde een eigen visuele stijl voor de exclusieve en hoogwaardige producten en diensten van deze afdeling. . Creatieve oplossing De ontwikkelde stijl heeft een eigen karakter, maar sluit tegelijkertijd naadloos aan bij de bestaande ABN AMRO huisstijl. De lijnpatronen die refereren naar waardepapieren zijn daarbij markante grafische elementen. Het gebruik van royale witruimtes benadrukt de exclusiviteit en de deskundigheid van de...

Continue Reading

Meubelplein Ekkersrijt: Visuele identiteit voor winkelcentrum.

Uitgangspunt Meubelplein Ekkersrijt is met meer dan 20.000 vierkante meter de grootste meubelboulevard in de regio Eindhoven, met een rijke schakering aan interieurwinkels. Na de verbouwing wilde men een uitstraling met meer allure, die tevens voor wervende reclame-uitingen gebruikt zou kunnen worden. Dit was de aanleiding om een nieuw concept te laten ontwikkelen voor een gerevitaliseerde visuele identiteit.   Creatieve oplossing Het patroon van Brabants Bont was de inspiratie voor het nieuwe beeldmerk. Op deze wijze wordt de bonte verzameling van diverse meubelwinkels verbeeld. Bovendien kreeg de locatie in Brabant op deze manier extra nadruk. Voor het woordmerk is een uitgespoken lettertype gebruikt. Ook werd een markant detail van de nieuwe architectuur in het beeldmerk geïntegreerd. Het concept van het ruitjespatroon gecombineerd met de oplopende groottes volgens de Fibonacci-reeks,  zorgt voor een flexibel layout-grid dat op brochures en dergelijke kan worden toegepast. Dit alles heeft geresulteerd in een uitgewerkt concept voor een herkenbare en consistente...

Continue Reading

Chekd: Keurmerk van tweedehands mobiele apparaten

Uitgangspunt De consumenten van mobiele apparaten kunnen grofweg in twee groepen ingedeeld worden: een doelgroep die als eerste het nieuwste van het nieuwste model wil hebben en een doelgroep die weinig wil besteden en tevreden is met een iets ouder model. . Op basis van deze marktbehoeften werd onder de merknaam Chekd een nieuw marketingconcept ontwikkeld dat de inkoop en verkoop van tweedehands toestellen faciliteert. Voorwaarde voor het nieuwe merk en de visuele uitstraling was dat de nadruk vooral op de kwaliteit zou liggen met een ‘zo-goed-als-nieuw’-uitstraling. x Creatieve oplossing De merknaam Chekd benadrukt het grondige proces waarmee de mobiele telefoons en tablets worden gecontroleerd, leeggemaakt, geupdate en schoongemaakt. Deze merkwoorden: ‘Cleared. Restored. Tested. & Cleaned.’ worden prominent gebruikt en bevatten tevens de merkbelofte. Het Chekd logo en de merkwoorden fungeren daarbij tevens als keurmerk. . De gecheckte tweedehands apparaten worden als nieuw verpakt, inclusief de beschermfolie die normaal gesproken op een nieuwe mobiel zit. Het logo verwijst...

Continue Reading