Archive

Chekd: Keurmerk van tweedehands mobiele apparaten

Uitgangspunt De consumenten van mobiele apparaten kunnen grofweg in twee groepen ingedeeld worden: een doelgroep die als eerste het nieuwste van het nieuwste model wil hebben en een doelgroep die weinig wil besteden en tevreden is met een iets ouder model. . Op basis van deze marktbehoeften werd onder de merknaam Chekd een nieuw marketingconcept ontwikkeld dat de inkoop en verkoop van tweedehands toestellen faciliteert. Voorwaarde voor het nieuwe merk en de visuele uitstraling was dat de nadruk vooral op de kwaliteit zou liggen met een ‘zo-goed-als-nieuw’-uitstraling. x Creatieve oplossing De merknaam Chekd benadrukt het grondige proces waarmee de mobiele telefoons en tablets worden gecontroleerd, leeggemaakt, geupdate en schoongemaakt. Deze merkwoorden: ‘Cleared. Restored. Tested. & Cleaned.’ worden prominent gebruikt en bevatten tevens de merkbelofte. Het Chekd logo en de merkwoorden fungeren daarbij tevens als keurmerk. . De gecheckte tweedehands apparaten worden als nieuw verpakt, inclusief de beschermfolie die normaal gesproken op een nieuwe mobiel zit. Het logo verwijst...

Continue Reading

Jiraf: Nieuw Nederlands merk voor innovatieve babyproducten

Uitgangspunt Jiraf wilde zich positioneren als een nieuw Nederlands merk voor vernieuwende babyproducten. Om de zichtbaarheid te vergroten in een competitieve markt was het noodzakelijk om een authentiek en sterk merk te ontwikkelen. Door een babygiraf als symbool te gebruiken kreeg het merk ook een gezicht. De giraf symboliseert tevens de link naar projecten in Afrika, waar een deel van de opbrengst van Jiraf naartoe gaat. Een unieke merknaam en karakteristiek logo waren voorwaarden voor een krachtig merk dat op het netvlies blijft hangen. . Creatieve oplossing Het Jiraf-icoon geeft het merk een vriendelijk, vrolijk en aaibaar karakter. Het merk Jiraf is bovendien herkenbaar als innovatief Dutch Design: verrassende oplossingen voor alledaagse vraagstukken, kwaliteit in constructie en materiaal, handig in gebruik en mooi om te zien. Het kwaliteitskenmerk ‘Dutch Design’ wordt weerspiegeld in de visuele stijl: een grafische illustratiestijl met dikke afgeronde lijnen, een levendig kleurenpalet, speelse typografie en oer-Hollandse iconen uit de Zaanstreek. . Design...

Continue Reading

Minddistrict: Revitalisatie huisstijl voor innovatieve behandelwijze

Uitgangspunt Minddistrict biedt via zorginstellingen online ‘mind-trainingen’ voor allerlei psychische klachten. De visuele identiteit had aanvankelijk een zakelijk karakter. Men had een institutionele uitstraling, waarbij de focus sterk gericht was op content en minder op visuals en emotie. Om zich beter te kunnen profileren en om een groter marktsegment te verkrijgen, was een revitalisatie van de visuele identiteit nodig. Daarbij was het van belang om de herkenbaarheid en relatie met het oude logo intact te laten. x Creatieve oplossing Het nieuwe Minddistrict logo verwijst enerzijds naar een ontmoetingsplek van psychische gezondheidszorg, anderzijds symboliseert het de dialoog waarbij de cliënt centraal staat. Het opgefriste kleurenpalet sluit beter aan bij de nieuwe merkwaarden ‘Easy’, ‘Smart’ en ‘Happy’. De natuurbeelden verbeelden de innovatieve aspect van de dienstverlening, waarbij nu meer de nadruk ligt op luxe en ‘feel-good’, zonder in te boeten op medische professionaliteit. . Het redesign van de interface leidt tot een meer gebruiksvriendelijke online applicatie voor ‘mind...

Continue Reading

Heineken: Iconen om sociale interactie uit te nodigen

Uitgangspunt Hoe verleidt je reizigers tot een spontaan gesprek als onderdeel van een nieuwe bar ervaring? Een innovatieve en interactieve Heineken bar in Lounge 2 op Schiphol, moedigt op een opwindende en onvoorspelbare manier sociale interactie aan. Tegelijkertijd wordt de verbinding tussen het merk Heineken en internationale reizigers hiermee versterkt. In opdracht van Make It Heppener ontwikkelde Studio de Backery een serie iconen voor deze interactieve Heineken bar op Schiphol. x Creatieve oplossing Zodra een bezoeker een biertje op de speeltafel plaatst, verschijnt een interactief menu met de knop “Let’s play,” waarmee een navigatiemenu ontsloten kan worden. De reiziger wordt vervolgens aangemoedigd om onder andere: te proosten, een bericht achter te laten of iemand een goede vlucht te wensen. . De uitdaging was om binnen strenge branding richtlijnen en een beperkt kleurenpalet toch een rijke, heldere en eenduidige iconenstijl te ontwikkelen. Binnen een beperkt aantal pixels moesten zowel eenvoudige symbolen zoals “More behind the star”, als ook...

Continue Reading

Adviestalent: Visuele identiteit voor adviseurs met toekomst

Uitgangspunt Adviestalent is een dynamische organisatie met uitsluitend jonge adviseurs in dienst. Men selecteert alleen de meest talentvolle kandidaten met geen of weinig werkervaring. Juist de creativiteit en de frisse kijk van jonge mensen zijn pluspunten waarmee Adviestalent zich onderscheidt. Bovendien kan men door een uniek samenwerkingverband de sprankeling van toptalent combineren met de gedegen vakkennis en kwaliteit van Twynstra Gudde. Precies deze dynamiek en sprankeling miste men in de oude huisstijl. Bovendien had men behoefte aan een heldere merkpositionering met Twynstra Gudde’s endorsement als Unique Selling Point. Om die redenen werden Mojo Strategy en Studio de Backery gevraagd om de merkarchitectuur aan te scherpen en de huisstijl te revitaliseren. . Creatieve oplossing Een nieuw communicatieconcept met krachtige beeldtaal biedt ruimte om juist de unieke kenmerken van Adviestalent over het voetlicht te brengen. Vrijstaande metaforische fotografie in combinatie met prikkelende koppen, een frisser kleurenpalet en grafische silhouetten zorgen voor een jonge en dynamische uitstraling....

Continue Reading

Belarto: Snoezig merk voor uitgever van geboortekaarten

Uitgangspunt Belarto is marktleider als uitgever van gelegenheidsdrukwerk zoals geboortekaartjes en huwelijksdrukwerk.  De voornaamste marktontwikkeling laat een verschuiving zien van de ‘drukker om de hoek’ naar de online verkooppunten. Met té veel aanbieders in een krimpende markt wilde men door het lanceren van een nieuw merk en online platform hun marktpositie behouden en een top drie positie in Europa behalen. Het doel was om het gemak van online bestellen, te combineren met de persoonlijke service van de drukker.  Dit waren de uitgangspunten voor een pilot van een nieuw merk voor geboortekaartjes en een full-service webwinkel. x Creatieve oplossing In een grondig merkontwikkelingstraject is veel aandacht besteed aan het onderzoeken van concurrerende merken, het in kaart brengen van de doelgroep en het exploreren van diverse creatieve oplossingen. Daarbij zijn diverse fases en expertises van merkontwikkeling aan de orde zijn gekomen: . –  Visual audit: voorafgaand aan het design werd eerst het concurrentielandschap in kaart gebracht. –  Naamgeving: diverse...

Continue Reading