Archive

Ziggo: Nadruk op feiten om te onderscheiden van concurenten

Uitgangspunt Ziggo is een toonaangevende leverancier van entertainment, informatie en communicatie via televisie, breedband internet en telefonie. Ook al werd Ziggo in deze markt nog als nieuwkomer gezien, op het gebied van digitale televisie en glasvezel internet waren ze al marktleider. . Creatieve oplossing Ziggo’s producten en diensten en hoogwaardige technologie worden prominent gepresenteerd in hun jaarverslag. Dynamische iconen gecombineerd met kerncijfers en infographics, presenteren Ziggo als een volwaardige speler in dit marktgebied. De gedrukte versie is gelijktijdig met de dynamische online versie ontwikkeld. . Design bij: Dart Group...

Continue Reading

TU Eindhoven: Visuele identiteit van invloedrijke universiteit gerevitaliseerd

Uitgangspunt Het voornaamste doel van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) was om zichzelf weer op de kaart van invloedrijke en internationale universiteiten te zetten, waar alles draait om innovatie. Een complete huisstijlrevitalisatie was essentieel om dit doel te verwezelijken.. . Creatieve oplossing Het vernieuwde logo met tweetalige woordmerk onderstreept het internationale karakter van de universiteit. De schuine x-as, afgeleid van de schuine streep in het logo, vormt het bindende element in de grafische stijl. Deze schuine lijn bepaald de positie van andere grafische elementen, zoals het logo en pay-off. De kruising met de horizontale as creëert schuine kleurvlakken, die de stijl een dynamische uitstraling geven. Technische innovatie is gevisualiseerd door middel van kleurrijke fotografie en eigentijdse typografie. Het uitgebreide kleurenpalet biedt bovendien veel mogelijkheden om binnen deze stijl te differentiëren. . Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam  |  Logo design: Erwin Slaats  |  Project management: Gerlanda Hoving...

Continue Reading

Nuna positioneren als een A-merk voor babyproducten

Uitgangspunt Nuna is een Nederlands merk van babyproducten. Het zijn slimme industriële ontwerpen waar kinderen plezier aan beleven en het leven van ouders gemakkelijker maken. De innovatieve en no-nonsense ontwerpen zijn gebaseerd op een realistische beeld van het leven met kinderen. De producten van Nuna zijn onderscheidend, functioneel en stijlvol. Nadat de merkstrategie aangescherpt was, was het tevens wenselijk de visuele identiteit te revitaliseren. . Creatieve oplossing Sombere zwart-wit foto’s van rebellerende kinderen in de oorspronkelijke stijl zijn vervangen door levendige gedesatureerde kleurenbeelden van speelse kinderen. Felle kleuraccenten in de fotografie, pakkende titels en speelse typografie creëren een onderscheidende grafische stijl die Nuna positioneert als een luxe lifestyle-merk. . De ‘Leaf’ is een stijlvol babystoeltje met een unieke zijwaartse beweging. Nuna’s kernteam bedacht het fotografieconcept waar de Leafs Unique Selling Points gevisualiseerd zijn door middel van metaforen die refereren naar de schommelende beweging van het meubelstuk. Gecombineerd met de grafische stijl, zijn de merkbeelden toegepast op...

Continue Reading

Landschap, wapperende vlag en traditie in nieuwe identiteit van Gemeente Katwijk

Uitgangspunt De fusie van de plaatsen Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg samengevoegd onder de gemeente Katwijk was de aanleiding voor een compleet nieuwe visuele identiteit. . Creatieve oplossing Hun gezamenlijke trots en gevoel voor traditie, gesymboliseerd door een wapperende vlag, was het vertrekpunt voor een nieuw logo. Bovendien was het waterrijke landschap dat alle drie de plaatsen omringt – de Noordzee, de Oude Rijn en het Valkenburgse meer – een inspiratie voor het nieuwe logo. Al deze aspecten zijn gevisualiseerd in een krachtig woordmerk met een sierkapitaal. . De wapperende vlag, de kustlijn en het karakteristieke duinlandschap worden ook weerspiegeld in de grafische taal die afgeleid is van de sierkapitaal. Het nieuwe eigentijdse kleurenpalet verbeeld het water, het duinlandschap, de tuinbouw en bloemenvelden. Al deze huisstijlelementen zoals het logo, de kleuren, de authentieke fotografie, de klassieke en moderne lettertypes, en de golvende grafische vormen onderstrepen het karakter van deze nieuwe gemeente. . Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam...

Continue Reading

Brown & Sharpe

Brown & Sharpe is een Amerikaanse producent van precisie-maatinstrumenten en meetmachines gebruikt bij industriële productieprocessen. Bij Brown & Sharpe gaat het om de cijfers àchter de komma. Dit is gevisualiseerd in het beeldmerk, waarbij de laatste decimaal aflopend is en daarmee een oneindige nauwkeurigheid symboliseert. Visueel lopen de veelvoud aan cijfers achter de komma door in de ronde klinkers van het woordmerk.   Design bij: Landor, New York...

Continue Reading

Inretail: Eigentijdse visuele stijl voor brancheorganisatie

Uitgangspunt Inretail is een brancheorganisatie en behartigt de belangen van 7.500 ondernemers binnen de non-food retailers in Nederland. Daarnaast is Inretail een partner voor ondernemers die ondersteunt en ontzorgt op vele terreinen zoals marktcijfers en -ontwikkelingen, persoonlijk advies, workshops, collectieve inkoop, enz. Doordat Inretail deze taken op zich neemt, kunnen de ondernemers zich beter focussen op datgene waar ze goed in zijn, namelijk het ondernemen. . Branchevereniging CBW-MITEX veranderde haar naam in een meer marktgerichte naam: ‘Inretail’, om beter aan te sluiten bij de ontwikkelingen en verwachtingen van de hedendaagse markt. Dit was tevens aanleiding om in samenwerking met Alta een nieuwe corporate identity te ontwikkelingen. x Creatieve oplossing Het Inretail-logo bestaat uit een gele bol met de letters IN en het woordmerk Inretail. De gele bol verbeeldt de bakenfunctie van Inretail, die tevens de omgeving weerspiegelt. De bol maakt onderdeel uit van de omgeving waar ze een rol speelt en straalt af op de wereld...

Continue Reading

Novellis: Huisstijl voor verfrissende kijk op de uitvaartzorg

Uitgangspunt Novellis staat voor een frisse nieuwe kijk op de uitvaartzorg. Waarbij men aandacht heeft voor het persoonlijke verhaal van de overledene en nabestaanden. Daarnaast was het uitgangspunt om transparante, heldere prijzen voor hun diensten te bieden, een unicum in deze sector. . Novellis werd als franchise-formule ontwikkeld, waarbij uitvaartcentra aanvankelijk hun eigen branding zouden blijven hanteren en als tussenfase het Novellis endorsement-logo gingen gebruiken. In de volgende fase daarna zou behalve de merknaam de gehele visuele identiteit en beeldmerk van Novellis gebruikt worden. Hierdoor ontstond direct een ingewikkelde merkarchitectuur die zorgvuldig in een brand-manual is vastgelegd. . Creatieve oplossing Het beeldmerk verbeeldt het afscheid en het omslaan van de laatste pagina uit iemands leven. Het symboliseert tevens de overgang naar een nieuwe fase. Novellis biedt ook nazorg aan de nabestaanden als het boek van hun dierbare is gesloten. Dit persoonlijke aspect is ook vertaald in portretfoto’s met een soft-focus opname. De transparante vlakken en golvende vormen...

Continue Reading

Drake & Farrell: Merkidentiteit voor ‘supply chain solutions’ op maat.

Uitgangspunt Sinds het bestaan van Drake & Farrell heeft men zich gepositioneerd als een dienstverlener in logistieke processen gebaseerd op maatwerk. Bovendien wordt men gekenmerkt door een toegevoegde waarde te leveren in de Product Life Cycle. Deze ‘added value’ maakt Drake & Farrell een unieke dienstverlener die de maakindustrie van high-end producten kan ondersteunen in de hele levenscyclus van het product. Juist die diversiteit van hun diensten is uniek en karakteristiek, maar maakte tegelijkertijd de positionering van het merk Drake & Farrell lastig. Een aangescherpte merkidentiteit en positionering was daarom cruciaal. Zeker gezien de nieuwe doelstelling om meer nieuwe klanten – met name producenten van high-value producten – aan het bedrijf te binden. Naast een gerevitaliseerde visuele identiteit, zoals een nieuw logo en website en andere middelen, was het vertellen van Drake & Farrell’s corporate story een essentiële onderdeel. . Creatieve oplossing Naast een vernieuwd logo met een robuuster lettertype en solide beeldmerk, sluiten ook...

Continue Reading

Adviestalent: Visuele identiteit voor adviseurs met toekomst

Uitgangspunt Adviestalent is een dynamische organisatie met uitsluitend jonge adviseurs in dienst. Men selecteert alleen de meest talentvolle kandidaten met geen of weinig werkervaring. Juist de creativiteit en de frisse kijk van jonge mensen zijn pluspunten waarmee Adviestalent zich onderscheidt. Bovendien kan men door een uniek samenwerkingverband de sprankeling van toptalent combineren met de gedegen vakkennis en kwaliteit van Twynstra Gudde. Precies deze dynamiek en sprankeling miste men in de oude huisstijl. Bovendien had men behoefte aan een heldere merkpositionering met Twynstra Gudde’s endorsement als Unique Selling Point. Om die redenen werden Mojo Strategy en Studio de Backery gevraagd om de merkarchitectuur aan te scherpen en de huisstijl te revitaliseren. . Creatieve oplossing Een nieuw communicatieconcept met krachtige beeldtaal biedt ruimte om juist de unieke kenmerken van Adviestalent over het voetlicht te brengen. Vrijstaande metaforische fotografie in combinatie met prikkelende koppen, een frisser kleurenpalet en grafische silhouetten zorgen voor een jonge en dynamische uitstraling....

Continue Reading

Belarto: Snoezig merk voor uitgever van geboortekaarten

Uitgangspunt Belarto is marktleider als uitgever van gelegenheidsdrukwerk zoals geboortekaartjes en huwelijksdrukwerk.  De voornaamste marktontwikkeling laat een verschuiving zien van de ‘drukker om de hoek’ naar de online verkooppunten. Met té veel aanbieders in een krimpende markt wilde men door het lanceren van een nieuw merk en online platform hun marktpositie behouden en een top drie positie in Europa behalen. Het doel was om het gemak van online bestellen, te combineren met de persoonlijke service van de drukker.  Dit waren de uitgangspunten voor een pilot van een nieuw merk voor geboortekaartjes en een full-service webwinkel. x Creatieve oplossing In een grondig merkontwikkelingstraject is veel aandacht besteed aan het onderzoeken van concurrerende merken, het in kaart brengen van de doelgroep en het exploreren van diverse creatieve oplossingen. Daarbij zijn diverse fases en expertises van merkontwikkeling aan de orde zijn gekomen: . –  Visual audit: voorafgaand aan het design werd eerst het concurrentielandschap in kaart gebracht. –  Naamgeving: diverse...

Continue Reading