Archive

Kupujem Prodajem: minimalistische no-nonsense uitstraling

Uitgangspunt Kupujem Prodajem is een van de grootste advertentiesites in Servië, vergelijkbaar met Marktplaats en Speurders. De website heeft een praktische no-nonsense uitstraling, waarbij de nadruk ligt op de functionaliteit. Deze look and feel is inmiddels vertrouwd voor een groot publiek in Servië. Om die reden is er gekozen voor een subtiele revitalisatie van het logo. Daarnaast was er behoefte aan een visuele stijl voor het marketingmateriaal voor de zakelijke adverteerdersmarkt. . Creatieve oplossing De geoptimaliseerde versie van het logo wijkt enkel in details af van het oorspronkelijke logo met de gestapelde letters, om zo de herkenbaarheid van het vertrouwde logo intact te laten. Voor de communicatiemiddelen voor de zakelijke markt, dienen illustraties met een gestippelde outline als metafoor voor de nog in te vullen advertentieruimte. Naast een monogram afgeleid van het logo wordt de kern van de boodschap gecommuniceerd met minimale elementen, wat past bij de no-nonsense uitstraling van het merk. . Design: Studio de...

Continue Reading

Impsat: stijlvolle eenvoud

In een beknopt huisstijl-handboek wilde Impsat hun belangrijkste huisstijlregels weergeven. De minimalistische aanpak van het logo dat enkel bestaat uit cijfers en letters, is verder doorgevoerd in de typografie en minimalistische lay-out. Door cijfers en leestekens in preeg in het kwalitatieve omslagpapier te drukken krijgt het geheel een stijlvolle uitstraling. .. Design visual identity: Landor Associates, New York | Design management: Robert Matza | Design logo: Antoinette le Vaillant | Design manual: Marion de Backer...

Continue Reading

Royal Reesink: kernwaarden in cijfers, woord en beeld

Uitgangspunt Royal Reesink is de grootste equipement leverancier van Europa op het gebied van landbouw en grondbewerking. Hun corporate brochure is een belangrijk communicatiemiddel om de omvang en divisies zichtbaar te maken en tevens hun visie, missie en strategie te communiceren. Deze brochure wordt door de leveranciers eveneens ingezet als middel voor cross-selling. Ook speelt de brochure een rol in de interne communicatie en is tevens een belangrijk middel voor werving op de arbeidsmarkt. . Creatieve oplossing In de corporate brochure ligt de focus op de kernwaarden en cijfers van het bedrijf. De bedrijfsonderdelen onderscheiden zich door middel van kleur en een op maat gemaakte iconenset. Met de nieuwe beeld- en vormtaal die aansluit bij de reeds bestaande visual identity krijgt de brochure een eigentijdse uitstraling. Door de nauwe samenwerking met de tekstschrijver en consistente opbouw van de tekstonderdelen, het gebruik van streamers en kaderteksten, ontstaat een magazine-achtige look and feel. . Design: Studio de Backery...

Continue Reading

Wolters Kluwer: pluriforme uniformiteit

Uitgangspunt Toen Eden Spiekermann de visuele identiteit voor Wolters Kluwer ontwikkelde werd ik gevraagd om hun design team te ondersteunen, om voor verschillende onderdelen een design-systeem te ontwikkelen. Aan de hand van design-voorbeelden zijn heldere guidelines ontwikkeld, enerzijds om een consistente toepassing van huisstijlelementen vast te leggen, die anderzijds voldoende flexibiliteit bieden voor de verschillende toepassingen en vereisten. . Creatieve oplossing Door een uniforme toepassing van het grid en positionering van elementen ontstond een herkenbare vlakverdeling. Deze bestond onder andere uit overlappende, deels transparante vlakken en uitsparingen die karakteristiek zijn voor de visuele stijl. In combinatie met uniforme richtlijnen voor typografie en kleurgebruik, ontstond een grote consistentie, ondanks de grote verscheidenheid aan middelen en toepassingen. Door een secundair kleurenpalet konden specifieke producten of productgroepen zich bovendien differentiëren binnen de visuele identiteit.   Samen met Eden Spiekermann ontwikkelde ik design-voorbeelden en guidelines voor op Wolters Kluwer’s brand portal voor de onderdelen: advertenties, brochures, rapporten, e-books, events &...

Continue Reading

Groot Goylant: Leren door doen

Uitgangspunt Het doel was om een aansprekende stijl te creëren voor VMBO-leerlingen die vooral visueel in gesteld zijn. Op die manier wilde Groot Goylant zich onderscheiden binnen de huisstijl van de koepelorganisatie Alberdingk Thijm Scholen. Met een herkenbaar kleurenpalet, vormtaal en fotografiestijl kreeg de school een eigen gezicht. . Creatieve oplossing Korte, prikkelende teksten in vrolijke kleurvlakken met afgeronde hoeken, passen bij de jonge doelgroep. De speelse iconen benadrukken het praktische aspect van het onderwijs en sluiten tevens aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De iconen met dikke outline kunnen worden toegepast op kaderteksten en foto’s. Op die manier krijgen ook snapshots een sprankelende uitstraling en geeft dit eveneens de belevingswereld van de leerling weer.   Studio de Backery ontwikkelde tal van middelen variërend van: logo, visitekaartje, stationary, flyers, brochures, posters, banners, spandoeken, Powerpoint-template en een diplomamap. . Design: Studio de Backery  |  Pre-press: EMP Grafimedia  |  Implementatie boarding: Alberdingk Thijm Scholen en drukkerij De Toekomst...

Continue Reading

Alberdingk Thijm Scholen: herkenbaar aan de uil

Uitgangspunt De individuele scholen onder de koepelorganisatie Alberdingk Thijm Scholen stonden reeds voor de huisstijlrevitalisatie bekend als ‘de scholen met het uiltje’. Bij de ontwikkeling van een nieuw designsysteem — een endorsed identity — is daarom besloten om deze uil centraal te stellen. Het beeldmerk fungeert als herkenbaar symbool en tevens als een kwaliteitslabel.   Naast de wens om met een consistente visual identity eenheid te creëren, bestond ook de behoefte om het individuele karakter van de afzonderlijke scholen te behouden. Om die reden zijn de bestaande schoollogo’s gecombineerd met het beeldmerk. x   Creatieve oplossing In de regio Hilversum zijn Alberdink Thijm scholen herkenbaar aan de herkenbare endorsement van het uiltje. Individuele scholen kunnen zich nu profileren met hun unieke visie en onderwijsmethode, terwijl de herkenbaarheid van de koepelorganisatie en de overkoepelende waardes eveneens zichtbaar zijn gemaakt. De afdelingen en stichtingen hebben een eenduidige vormgeving, die enerzijds verschilt van de endorsed identity van de scholen, maar onmiskenbaar...

Continue Reading

Drake & Farrell: circulaire oplossingen

Uitdaging Hoe vertel je zowel kort en krachtig, als in woord en beeld, het merkverhaal van een bedrijf dat circulaire oplossingen biedt? Bij het vertellen van het merkverhaal van een bedrijf zoals Drake & Farrell — waarbij de bedrijfsactiviteiten ogenschijnlijk ver uit elkaar liggen — is het zaak om de rode draad in het geheel te ontdekken. Om dit helder te krijgen is er onder andere gebruik gemaakt van Sinek’s Golden Circle: het ‘wat’, ‘hoe’ en ‘waarom’. Dit gaf handvatten om zowel de intrinsieke motivatie van Drake & Farrell te formuleren (hun diensten zijn goed voor het milieu) als de voordelen die het de klant oplevert.   De merkbelofte van Drake & Farrell is ‘circulaire oplossingen’. Dit omvat zowel het retourenproces, logistieke processen, als eveneens het herstructureren van productieprocessen. Dit alles levert fikse besparingen op qua: geld, grondstoffen, energie, afval, maar levert eveneens winst op voor het milieu. Dit is waarom men het...

Continue Reading

Alberdingk Thijm Scholen: zichtbaarheid vergroten

Uitgangspunt De koepelorganisatie Verenigde Scholen J. A. Alberdingk Thijm wil in een krimpende markt het aantal leerlingen gelijk houden. Het vergroten van de zichtbaarheid is daarom noodzakelijk. Daarnaast was er tevens behoefte aan een heldere merkstructuur, waarbij duidelijk zou worden welke scholen tot de Alberdingk Thijm scholen behoren. Een nieuw designsysteem en eigentijdse uitstraling zou tevens beter moeten aansluiten bij de kwaliteit en onderwijsinnovatie waar de organisatie voor staat.   Voor de merkpositionering en ontwikkeling van een nieuwe visuele identiteit werden de volgende uitgangspunten gedefinieerd:   – Een kortere, nieuw merknaam, afgeleid van de oorspronkelijke naam. – Een heldere afzender, waarbij ‘het uiltje’ als keurmerk fungeert. – Het vergroten van de zichtbaarheid door het creëren van een sterke visuele familie. – Het behoud van de individuele schoollogo’s en huisstijlen. – Visuele uitstraling in lijn met onderwijs-innovatie zoals ‘Early English’ en integratie van ICT – Kostenbesparing door een uniform en praktischer designsysteem. x Creatieve oplossing De nieuwe merknaam werd ‘Alberdingk Thijm Scholen’. Deze scholen...

Continue Reading

ABN AMRO Bank: Focus op financiële groei en streven naar duurzaamheid

Uitgangspunt De belangrijkste informatie en kerncijfers in het jaarverslag zijn samengevat in een compact, toegankelijk en rijk geïllustreerd corporate magazine. De merkessentie en merkwaarden van het ABN AMRO merk zijn verweven in het thema van het tijdsschrift. Samengevat in één zin: “ABN AMRO wil hun belofte leveren om hun klanten te helpen om te voorzien in hun dagelijkse behoefte (today’s needs) en hun toekomstige dromen (tomorrow’s dreams) te verwezenlijken. xx. Creatieve oplossing Het doel van de bank om meer voor hun klanten te bereiken is op het omslag visueel vertaald naar het thema ‘groei’. Dit thema omvat financiële groei als ook voorspoed in het algemeen en zorg voor het milieu. ‘Today’s needs’, het streven naar een solide financiële basis, is verbeeld door grasletters. ‘Tomorrow’s dreams’, de ambitie om iemand’s toekomstige dromen te verwezelijken en te kunnen oogsten, is gevisualiseerd door middel van bloemblaadjes.   De merkwaarden van de bank zijn het DNA van de organisatie. De...

Continue Reading

NIBC Bank: Kristalheldere inzichten voor financiële uitdagingen

Uitgangspunt NIBC presenteert zich als de eerste keuze voor bankzaken op financieel cruciale momenten. Ze zijn gespecialiseerde leverancier van integrale financiële oplossingen op maat. Om deze klantgerichte strategie kracht bij te zetten werden hun missie en ambitie aangescherpt door vijf ambition statements: ‘The enterprising bank’; ‘Crystal-clear answers to complex financial challenges’; ‘Spot-on solutions for defining moments’; ‘The top team for the task – every single time’; ‘Agile and always available’. . Creatieve oplossing Deze ambities zijn geïllustreerd op het omslag en op de themapagina’s in het binnenwerk van het jaarverslag. De transparantie en helderheid van NIBC’s procedure worden gevisualiseerd door esthetische en karakteristieke röntgenbeelden die als metafoor dienen voor de afzonderlijke ambities. . Naast het gedrukte jaarverslag is er tevens een dynamische online versie gemaakt. De afzonderlijke ambities staan prominent op de landingspagina. Geïllustreerde quick-links verwijzen naar de belangrijkste hoofdstukken in het online verslag. . Design bij: DartGroup ....

Continue Reading