Archive

Groot Goylant: Leren door doen

Uitgangspunt Het doel was om een aansprekende stijl te creëren voor VMBO-leerlingen die vooral visueel in gesteld zijn. Op die manier wilde Groot Goylant zich onderscheiden binnen de huisstijl van de koepelorganisatie Alberdingk Thijm Scholen. Met een herkenbaar kleurenpalet, vormtaal en fotografiestijl kreeg de school een eigen gezicht. . Creatieve oplossing Korte, prikkelende teksten in vrolijke kleurvlakken met afgeronde hoeken, passen bij de jonge doelgroep. De speelse iconen benadrukken het praktische aspect van het onderwijs en sluiten tevens aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De iconen met dikke outline kunnen worden toegepast op kaderteksten en foto’s. Op die manier krijgen ook snapshots een sprankelende uitstraling en geeft dit eveneens de belevingswereld van de leerling weer.   Studio de Backery ontwikkelde tal van middelen variërend van: logo, visitekaartje, stationary, flyers, brochures, posters, banners, spandoeken, Powerpoint-template en een diplomamap. . Design: Studio de Backery  |  Pre-press: EMP Grafimedia  |  Implementatie boarding: Alberdingk Thijm Scholen en drukkerij De Toekomst...

Continue Reading

Drake & Farrell: circulaire oplossingen

Uitdaging Hoe vertel je zowel kort en krachtig, als in woord en beeld, het merkverhaal van een bedrijf dat circulaire oplossingen biedt? Bij het vertellen van het merkverhaal van een bedrijf zoals Drake & Farrell — waarbij de bedrijfsactiviteiten ogenschijnlijk ver uit elkaar liggen — is het zaak om de rode draad in het geheel te ontdekken. Om dit helder te krijgen is er onder andere gebruik gemaakt van Sinek’s Golden Circle: het ‘wat’, ‘hoe’ en ‘waarom’. Dit gaf handvatten om zowel de intrinsieke motivatie van Drake & Farrell te formuleren (hun diensten zijn goed voor het milieu) als de voordelen die het de klant oplevert.   De merkbelofte van Drake & Farrell is ‘circulaire oplossingen’. Dit omvat zowel het retourenproces, logistieke processen, als eveneens het herstructureren van productieprocessen. Dit alles levert fikse besparingen op qua: geld, grondstoffen, energie, afval, maar levert eveneens winst op voor het milieu. Dit is waarom men het...

Continue Reading

Mo’s Daughters: meisjes in de hoofdrol

Uitgangspunt In slechts 25% van kinderboeken heeft een meisje de hoofdrol. Vaak hebben meisjes de rol van prinses, fee of ‘zus van’. Of zijn ze een klein en kwetsbaar meisjesdier. Meisjes dragen bovendien significant minder kleding dan jongens en worden vaak getoond met onmogelijke tailles, onwerkelijke ogen of hele lange wimpers.   Mo’s Daughters wilde kinderboeken op de markt brengen waarbij meisjes de hoofdrol hebben, stoere rolmodellen zijn en er uitzien zoals meisjes in al hun verscheidenheid zijn. De meiden zijn slim, zelfverzekerd, nieuwsgierig, avontuurlijk, niet bang om vies te worden en verzinnen zelf oplossingen voor de uitdagingen die ze tegenkomen.   De vijf karakters: eigenwijze peuter, globetrotter, avonturier, superheld en wetenschapper, beleven leuke avonturen die alle kinderen kunnen inspireren om gewoon zichzelf te zijn. Elk karakter is ontwikkeld door een andere illustrator en tekstschrijver. Studio de Backery is gevraagd om een visuele stijl te ontwikkelen die eer doet aan de verschillende illustratie- en tekststijlen...

Continue Reading

Minddistrict: Online applicatie voor mindtraining

Uitgangspunt Minddistrict biedt via zorginstellingen online ‘mind-trainingen’ voor allerlei psychische klachten. De visuele identiteit had aanvankelijk een zakelijk karakter. Men had een institutionele uitstraling, waarbij de focus sterk gericht was op content en minder op visuals en emotie. Om zich beter te kunnen profileren en om een groter marktsegment te verkrijgen, was een revitalisatie van de visuele identiteit nodig. Daarbij was het van belang om de herkenbaarheid en relatie met het oude logo intact te laten. x Creatieve oplossing Het nieuwe Minddistrict logo verwijst enerzijds naar een ontmoetingsplek van psychische gezondheidszorg, anderzijds symboliseert het de dialoog waarbij de cliënt centraal staat. Het opgefriste kleurenpalet sluit beter aan bij de nieuwe merkwaarden ‘Easy’, ‘Smart’ en ‘Happy’. De natuurbeelden verbeelden de innovatieve aspect van de dienstverlening, waarbij nu meer de nadruk ligt op luxe en ‘feel-good’, zonder in te boeten op medische professionaliteit. . Het redesign van de interface leidt tot een meer gebruiksvriendelijke online applicatie voor ‘mind...

Continue Reading

Stadgenoot: visuele identiteit met klare beeld-taal

Uitgangspunt Een compleet nieuwe identiteit voor een Amsterdamse woningbouwvereniging omvatte: een nieuwe merknaam, logo, merkstrategie, visuele identiteit en toepassing op alle communicatiemiddelen. Het was een uitdagend project waarbij een uitgebreid team van allerlei vakmensen samenwerkten. Ik was verantwoordelijk voor de deelidentiteit van het drukwerk, het opzetten van het bewonersblad en de beeldbank. . Creatieve oplossing Het resultaat is een herkenbaar merk met een heldere missie en krachtige visuele stijl. Hun heldere en directe grafische stijl onderscheidt zich met een recht-voor-z’n-raap communicatie zonder poespas. De verbindende lijn, onderdeel van het logo, is een karakteristiek element in de visuele stijl. Het verbeeldt de verbinding tussen Stadgenoot en andere stadsbewoners, klanten en zakenpartners, die samenwerken om een ‘stad om van te houden’ te creëren. . De grafische omslagen, advertenties en bouwborden zijn karakteristiek met hun minimalistische grafische iconen en krachtige grafische stijl. Als aanvulling op de grafische taal zijn zestig iconen ontwikkeld. De specifiek ontwikkelde tekststijl is tevens een...

Continue Reading

Nuna positioneren als een A-merk voor babyproducten

Uitgangspunt Nuna is een Nederlands merk van babyproducten. Het zijn slimme industriële ontwerpen waar kinderen plezier aan beleven en het leven van ouders gemakkelijker maken. De innovatieve en no-nonsense ontwerpen zijn gebaseerd op een realistische beeld van het leven met kinderen. De producten van Nuna zijn onderscheidend, functioneel en stijlvol. Nadat de merkstrategie aangescherpt was, was het tevens wenselijk de visuele identiteit te revitaliseren. . Creatieve oplossing Sombere zwart-wit foto’s van rebellerende kinderen in de oorspronkelijke stijl zijn vervangen door levendige gedesatureerde kleurenbeelden van speelse kinderen. Felle kleuraccenten in de fotografie, pakkende titels en speelse typografie creëren een onderscheidende grafische stijl die Nuna positioneert als een luxe lifestyle-merk. . De ‘Leaf’ is een stijlvol babystoeltje met een unieke zijwaartse beweging. Nuna’s kernteam bedacht het fotografieconcept waar de Leafs Unique Selling Points gevisualiseerd zijn door middel van metaforen die refereren naar de schommelende beweging van het meubelstuk. Gecombineerd met de grafische stijl, zijn de merkbeelden toegepast op...

Continue Reading

Chekd: Keurmerk van tweedehands mobiele apparaten

Uitgangspunt De consumenten van mobiele apparaten kunnen grofweg in twee groepen ingedeeld worden: een doelgroep die als eerste het nieuwste van het nieuwste model wil hebben en een doelgroep die weinig wil besteden en tevreden is met een iets ouder model. . Op basis van deze marktbehoeften werd onder de merknaam Chekd een nieuw marketingconcept ontwikkeld dat de inkoop en verkoop van tweedehands toestellen faciliteert. Voorwaarde voor het nieuwe merk en de visuele uitstraling was dat de nadruk vooral op de kwaliteit zou liggen met een ‘zo-goed-als-nieuw’-uitstraling. x Creatieve oplossing De merknaam Chekd benadrukt het grondige proces waarmee de mobiele telefoons en tablets worden gecontroleerd, leeggemaakt, geupdate en schoongemaakt. Deze merkwoorden: ‘Cleared. Restored. Tested. & Cleaned.’ worden prominent gebruikt en bevatten tevens de merkbelofte. Het Chekd logo en de merkwoorden fungeren daarbij tevens als keurmerk. . De gecheckte tweedehands apparaten worden als nieuw verpakt, inclusief de beschermfolie die normaal gesproken op een nieuwe mobiel zit. Het logo verwijst...

Continue Reading

Minddistrict: Revitalisatie huisstijl voor innovatieve behandelwijze

Uitgangspunt Minddistrict biedt via zorginstellingen online ‘mind-trainingen’ voor allerlei psychische klachten. De visuele identiteit had aanvankelijk een zakelijk karakter. Men had een institutionele uitstraling, waarbij de focus sterk gericht was op content en minder op visuals en emotie. Om zich beter te kunnen profileren en om een groter marktsegment te verkrijgen, was een revitalisatie van de visuele identiteit nodig. Daarbij was het van belang om de herkenbaarheid en relatie met het oude logo intact te laten. x Creatieve oplossing Het nieuwe Minddistrict logo verwijst enerzijds naar een ontmoetingsplek van psychische gezondheidszorg, anderzijds symboliseert het de dialoog waarbij de cliënt centraal staat. Het opgefriste kleurenpalet sluit beter aan bij de nieuwe merkwaarden ‘Easy’, ‘Smart’ en ‘Happy’. De natuurbeelden verbeelden de innovatieve aspect van de dienstverlening, waarbij nu meer de nadruk ligt op luxe en ‘feel-good’, zonder in te boeten op medische professionaliteit. . Het redesign van de interface leidt tot een meer gebruiksvriendelijke online applicatie voor ‘mind...

Continue Reading

Drake & Farrell: Merkidentiteit voor ‘supply chain solutions’ op maat.

Uitgangspunt Sinds het bestaan van Drake & Farrell heeft men zich gepositioneerd als een dienstverlener in logistieke processen gebaseerd op maatwerk. Bovendien wordt men gekenmerkt door een toegevoegde waarde te leveren in de Product Life Cycle. Deze ‘added value’ maakt Drake & Farrell een unieke dienstverlener die de maakindustrie van high-end producten kan ondersteunen in de hele levenscyclus van het product. Juist die diversiteit van hun diensten is uniek en karakteristiek, maar maakte tegelijkertijd de positionering van het merk Drake & Farrell lastig. Een aangescherpte merkidentiteit en positionering was daarom cruciaal. Zeker gezien de nieuwe doelstelling om meer nieuwe klanten – met name producenten van high-value producten – aan het bedrijf te binden. Naast een gerevitaliseerde visuele identiteit, zoals een nieuw logo en website en andere middelen, was het vertellen van Drake & Farrell’s corporate story een essentiële onderdeel. . Creatieve oplossing Naast een vernieuwd logo met een robuuster lettertype en solide beeldmerk, sluiten ook...

Continue Reading

Adviestalent: Visuele identiteit voor adviseurs met toekomst

Uitgangspunt Adviestalent is een dynamische organisatie met uitsluitend jonge adviseurs in dienst. Men selecteert alleen de meest talentvolle kandidaten met geen of weinig werkervaring. Juist de creativiteit en de frisse kijk van jonge mensen zijn pluspunten waarmee Adviestalent zich onderscheidt. Bovendien kan men door een uniek samenwerkingverband de sprankeling van toptalent combineren met de gedegen vakkennis en kwaliteit van Twynstra Gudde. Precies deze dynamiek en sprankeling miste men in de oude huisstijl. Bovendien had men behoefte aan een heldere merkpositionering met Twynstra Gudde’s endorsement als Unique Selling Point. Om die redenen werden Mojo Strategy en Studio de Backery gevraagd om de merkarchitectuur aan te scherpen en de huisstijl te revitaliseren. . Creatieve oplossing Een nieuw communicatieconcept met krachtige beeldtaal biedt ruimte om juist de unieke kenmerken van Adviestalent over het voetlicht te brengen. Vrijstaande metaforische fotografie in combinatie met prikkelende koppen, een frisser kleurenpalet en grafische silhouetten zorgen voor een jonge en dynamische uitstraling....

Continue Reading