Archive

Kupujem Prodajem: minimalistische no-nonsense uitstraling

Uitgangspunt Kupujem Prodajem is een van de grootste advertentiesites in Servië, vergelijkbaar met Marktplaats en Speurders. De website heeft een praktische no-nonsense uitstraling, waarbij de nadruk ligt op de functionaliteit. Deze look and feel is inmiddels vertrouwd voor een groot publiek in Servië. Om die reden is er gekozen voor een subtiele revitalisatie van het logo. Daarnaast was er behoefte aan een visuele stijl voor het marketingmateriaal voor de zakelijke adverteerdersmarkt. . Creatieve oplossing De geoptimaliseerde versie van het logo wijkt enkel in details af van het oorspronkelijke logo met de gestapelde letters, om zo de herkenbaarheid van het vertrouwde logo intact te laten. Voor de communicatiemiddelen voor de zakelijke markt, dienen illustraties met een gestippelde outline als metafoor voor de nog in te vullen advertentieruimte. Naast een monogram afgeleid van het logo wordt de kern van de boodschap gecommuniceerd met minimale elementen, wat past bij de no-nonsense uitstraling van het merk. . Design: Studio de...

Continue Reading

Impsat: stijlvolle eenvoud

In een beknopt huisstijl-handboek wilde Impsat hun belangrijkste huisstijlregels weergeven. De minimalistische aanpak van het logo dat enkel bestaat uit cijfers en letters, is verder doorgevoerd in de typografie en minimalistische lay-out. Door cijfers en leestekens in preeg in het kwalitatieve omslagpapier te drukken krijgt het geheel een stijlvolle uitstraling. .. Design visual identity: Landor Associates, New York | Design management: Robert Matza | Design logo: Antoinette le Vaillant | Design manual: Marion de Backer...

Continue Reading

Wolters Kluwer: pluriforme uniformiteit

Uitgangspunt Toen Eden Spiekermann de visuele identiteit voor Wolters Kluwer ontwikkelde werd ik gevraagd om hun design team te ondersteunen, om voor verschillende onderdelen een design-systeem te ontwikkelen. Aan de hand van design-voorbeelden zijn heldere guidelines ontwikkeld, enerzijds om een consistente toepassing van huisstijlelementen vast te leggen, die anderzijds voldoende flexibiliteit bieden voor de verschillende toepassingen en vereisten. . Creatieve oplossing Door een uniforme toepassing van het grid en positionering van elementen ontstond een herkenbare vlakverdeling. Deze bestond onder andere uit overlappende, deels transparante vlakken en uitsparingen die karakteristiek zijn voor de visuele stijl. In combinatie met uniforme richtlijnen voor typografie en kleurgebruik, ontstond een grote consistentie, ondanks de grote verscheidenheid aan middelen en toepassingen. Door een secundair kleurenpalet konden specifieke producten of productgroepen zich bovendien differentiëren binnen de visuele identiteit.   Samen met Eden Spiekermann ontwikkelde ik design-voorbeelden en guidelines voor op Wolters Kluwer’s brand portal voor de onderdelen: advertenties, brochures, rapporten, e-books, events &...

Continue Reading

TU Eindhoven: Visuele identiteit van invloedrijke universiteit gerevitaliseerd

Uitgangspunt Het voornaamste doel van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) was om zichzelf weer op de kaart van invloedrijke en internationale universiteiten te zetten, waar alles draait om innovatie. Een complete huisstijlrevitalisatie was essentieel om dit doel te verwezelijken.. . Creatieve oplossing Het vernieuwde logo met tweetalige woordmerk onderstreept het internationale karakter van de universiteit. De schuine x-as, afgeleid van de schuine streep in het logo, vormt het bindende element in de grafische stijl. Deze schuine lijn bepaald de positie van andere grafische elementen, zoals het logo en pay-off. De kruising met de horizontale as creëert schuine kleurvlakken, die de stijl een dynamische uitstraling geven. Technische innovatie is gevisualiseerd door middel van kleurrijke fotografie en eigentijdse typografie. Het uitgebreide kleurenpalet biedt bovendien veel mogelijkheden om binnen deze stijl te differentiëren. . Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam  |  Logo design: Erwin Slaats  |  Project management: Gerlanda Hoving...

Continue Reading

Landschap, wapperende vlag en traditie in nieuwe identiteit van Gemeente Katwijk

Uitgangspunt De fusie van de plaatsen Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg samengevoegd onder de gemeente Katwijk was de aanleiding voor een compleet nieuwe visuele identiteit. . Creatieve oplossing Hun gezamenlijke trots en gevoel voor traditie, gesymboliseerd door een wapperende vlag, was het vertrekpunt voor een nieuw logo. Bovendien was het waterrijke landschap dat alle drie de plaatsen omringt – de Noordzee, de Oude Rijn en het Valkenburgse meer – een inspiratie voor het nieuwe logo. Al deze aspecten zijn gevisualiseerd in een krachtig woordmerk met een sierkapitaal. . De wapperende vlag, de kustlijn en het karakteristieke duinlandschap worden ook weerspiegeld in de grafische taal die afgeleid is van de sierkapitaal. Het nieuwe eigentijdse kleurenpalet verbeeld het water, het duinlandschap, de tuinbouw en bloemenvelden. Al deze huisstijlelementen zoals het logo, de kleuren, de authentieke fotografie, de klassieke en moderne lettertypes, en de golvende grafische vormen onderstrepen het karakter van deze nieuwe gemeente. . Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam...

Continue Reading

Inretail: Eigentijdse visuele stijl voor brancheorganisatie

Uitgangspunt Inretail is een brancheorganisatie en behartigt de belangen van 7.500 ondernemers binnen de non-food retailers in Nederland. Daarnaast is Inretail een partner voor ondernemers die ondersteunt en ontzorgt op vele terreinen zoals marktcijfers en -ontwikkelingen, persoonlijk advies, workshops, collectieve inkoop, enz. Doordat Inretail deze taken op zich neemt, kunnen de ondernemers zich beter focussen op datgene waar ze goed in zijn, namelijk het ondernemen. . Branchevereniging CBW-MITEX veranderde haar naam in een meer marktgerichte naam: ‘Inretail’, om beter aan te sluiten bij de ontwikkelingen en verwachtingen van de hedendaagse markt. Dit was tevens aanleiding om in samenwerking met Alta een nieuwe corporate identity te ontwikkelingen. x Creatieve oplossing Het Inretail-logo bestaat uit een gele bol met de letters IN en het woordmerk Inretail. De gele bol verbeeldt de bakenfunctie van Inretail, die tevens de omgeving weerspiegelt. De bol maakt onderdeel uit van de omgeving waar ze een rol speelt en straalt af op de wereld...

Continue Reading

Novellis: Huisstijl voor verfrissende kijk op de uitvaartzorg

Uitgangspunt Novellis staat voor een frisse nieuwe kijk op de uitvaartzorg. Waarbij men aandacht heeft voor het persoonlijke verhaal van de overledene en nabestaanden. Daarnaast was het uitgangspunt om transparante, heldere prijzen voor hun diensten te bieden, een unicum in deze sector. . Novellis werd als franchise-formule ontwikkeld, waarbij uitvaartcentra aanvankelijk hun eigen branding zouden blijven hanteren en als tussenfase het Novellis endorsement-logo gingen gebruiken. In de volgende fase daarna zou behalve de merknaam de gehele visuele identiteit en beeldmerk van Novellis gebruikt worden. Hierdoor ontstond direct een ingewikkelde merkarchitectuur die zorgvuldig in een brand-manual is vastgelegd. . Creatieve oplossing Het beeldmerk verbeeldt het afscheid en het omslaan van de laatste pagina uit iemands leven. Het symboliseert tevens de overgang naar een nieuwe fase. Novellis biedt ook nazorg aan de nabestaanden als het boek van hun dierbare is gesloten. Dit persoonlijke aspect is ook vertaald in portretfoto’s met een soft-focus opname. De transparante vlakken en golvende vormen...

Continue Reading

Drake & Farrell: Merkidentiteit voor ‘supply chain solutions’ op maat.

Uitgangspunt Sinds het bestaan van Drake & Farrell heeft men zich gepositioneerd als een dienstverlener in logistieke processen gebaseerd op maatwerk. Bovendien wordt men gekenmerkt door een toegevoegde waarde te leveren in de Product Life Cycle. Deze ‘added value’ maakt Drake & Farrell een unieke dienstverlener die de maakindustrie van high-end producten kan ondersteunen in de hele levenscyclus van het product. Juist die diversiteit van hun diensten is uniek en karakteristiek, maar maakte tegelijkertijd de positionering van het merk Drake & Farrell lastig. Een aangescherpte merkidentiteit en positionering was daarom cruciaal. Zeker gezien de nieuwe doelstelling om meer nieuwe klanten – met name producenten van high-value producten – aan het bedrijf te binden. Naast een gerevitaliseerde visuele identiteit, zoals een nieuw logo en website en andere middelen, was het vertellen van Drake & Farrell’s corporate story een essentiële onderdeel. . Creatieve oplossing Naast een vernieuwd logo met een robuuster lettertype en solide beeldmerk, sluiten ook...

Continue Reading