Archive

Royal Reesink: kernwaarden in cijfers, woord en beeld

Uitgangspunt Royal Reesink is de grootste equipement leverancier van Europa op het gebied van landbouw en grondbewerking. Hun corporate brochure is een belangrijk communicatiemiddel om de omvang en divisies zichtbaar te maken en tevens hun visie, missie en strategie te communiceren. Deze brochure wordt door de leveranciers eveneens ingezet als middel voor cross-selling. Ook speelt de brochure een rol in de interne communicatie en is tevens een belangrijk middel voor werving op de arbeidsmarkt. . Creatieve oplossing In de corporate brochure ligt de focus op de kernwaarden en cijfers van het bedrijf. De bedrijfsonderdelen onderscheiden zich door middel van kleur en een op maat gemaakte iconenset. Met de nieuwe beeld- en vormtaal die aansluit bij de reeds bestaande visual identity krijgt de brochure een eigentijdse uitstraling. Door de nauwe samenwerking met de tekstschrijver en consistente opbouw van de tekstonderdelen, het gebruik van streamers en kaderteksten, ontstaat een magazine-achtige look and feel. . Design: Studio de Backery...

Continue Reading

Groot Goylant: Leren door doen

Uitgangspunt Het doel was om een aansprekende stijl te creëren voor VMBO-leerlingen die vooral visueel in gesteld zijn. Op die manier wilde Groot Goylant zich onderscheiden binnen de huisstijl van de koepelorganisatie Alberdingk Thijm Scholen. Met een herkenbaar kleurenpalet, vormtaal en fotografiestijl kreeg de school een eigen gezicht. . Creatieve oplossing Korte, prikkelende teksten in vrolijke kleurvlakken met afgeronde hoeken, passen bij de jonge doelgroep. De speelse iconen benadrukken het praktische aspect van het onderwijs en sluiten tevens aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De iconen met dikke outline kunnen worden toegepast op kaderteksten en foto’s. Op die manier krijgen ook snapshots een sprankelende uitstraling en geeft dit eveneens de belevingswereld van de leerling weer.   Studio de Backery ontwikkelde tal van middelen variërend van: logo, visitekaartje, stationary, flyers, brochures, posters, banners, spandoeken, Powerpoint-template en een diplomamap. . Design: Studio de Backery  |  Pre-press: EMP Grafimedia  |  Implementatie boarding: Alberdingk Thijm Scholen en drukkerij De Toekomst...

Continue Reading

Drake & Farrell: circulaire oplossingen

Uitdaging Hoe vertel je zowel kort en krachtig, als in woord en beeld, het merkverhaal van een bedrijf dat circulaire oplossingen biedt? Bij het vertellen van het merkverhaal van een bedrijf zoals Drake & Farrell — waarbij de bedrijfsactiviteiten ogenschijnlijk ver uit elkaar liggen — is het zaak om de rode draad in het geheel te ontdekken. Om dit helder te krijgen is er onder andere gebruik gemaakt van Sinek’s Golden Circle: het ‘wat’, ‘hoe’ en ‘waarom’. Dit gaf handvatten om zowel de intrinsieke motivatie van Drake & Farrell te formuleren (hun diensten zijn goed voor het milieu) als de voordelen die het de klant oplevert.   De merkbelofte van Drake & Farrell is ‘circulaire oplossingen’. Dit omvat zowel het retourenproces, logistieke processen, als eveneens het herstructureren van productieprocessen. Dit alles levert fikse besparingen op qua: geld, grondstoffen, energie, afval, maar levert eveneens winst op voor het milieu. Dit is waarom men het...

Continue Reading

Mo’s Daughters: meisjes in de hoofdrol

Uitgangspunt In slechts 25% van kinderboeken heeft een meisje de hoofdrol. Vaak hebben meisjes de rol van prinses, fee of ‘zus van’. Of zijn ze een klein en kwetsbaar meisjesdier. Meisjes dragen bovendien significant minder kleding dan jongens en worden vaak getoond met onmogelijke tailles, onwerkelijke ogen of hele lange wimpers.   Mo’s Daughters wilde kinderboeken op de markt brengen waarbij meisjes de hoofdrol hebben, stoere rolmodellen zijn en er uitzien zoals meisjes in al hun verscheidenheid zijn. De meiden zijn slim, zelfverzekerd, nieuwsgierig, avontuurlijk, niet bang om vies te worden en verzinnen zelf oplossingen voor de uitdagingen die ze tegenkomen.   De vijf karakters: eigenwijze peuter, globetrotter, avonturier, superheld en wetenschapper, beleven leuke avonturen die alle kinderen kunnen inspireren om gewoon zichzelf te zijn. Elk karakter is ontwikkeld door een andere illustrator en tekstschrijver. Studio de Backery is gevraagd om een visuele stijl te ontwikkelen die eer doet aan de verschillende illustratie- en tekststijlen...

Continue Reading

Step & Turn: spel met verassende wendingen

Uitgangspunt Hoe creëer je een spel met heel eenvoudige spelregels, waarbij een dynamisch spelbord zorgt voor verrassende wendingen? Step & Turn® heeft naast een innovatief spelbord een aantal eenvoudige basisprincipes, waaronder stappen of draaien (Step & Turn). Daardoor ontstaat een nieuw spelmechanisme dat in slechts 5 minuten uitgelegd kan worden. Ondanks de laagdrempeligheid biedt het spel voldoende uitdaging en diepgang. Spelers kunnen in het spel groeien en willen het daardoor blijven spelen. x Creatieve oplossing De legende van de Ronde tafel diende als inspiratie voor het innovatieve spel Step & Turn. Stel dat de legendarische Ronde tafel uit de tijd van Koning Arthur geen meubelstuk, maar een spelbord was? Dit thema is uitgewerkt in de productbeschrijving, de grafische vormgeving en natuurlijk het spelbord zelf. Een abstract spel krijgt daardoor een diepere lading. Spellen zijn daarbij een uitstekend middel om een bepaalde sfeer en experience te creëren   De graphics op de verpakking en het ruim opgezette instructieboekje...

Continue Reading

Tafels leren met sprookjes en beelden

Uitgangspunt De tafels leren is voor beelddenkers vaak heel lastig. De abstractie van een getallenreeks is bovendien totaal niet inspirerend. Hoe kun je beelddenkers motiveren om de tafels wél te oefenen? Op welke manier kun je gebruik maken van de kracht van beelddenkers en dit koppelen aan de ‘saaie’ getallenreeksen? Zeg maar de combinatie tussen de hersenfunctie van de rechter- en linkerhersenhelft. Kan een toegevoegd spelelement bijdragen aan het leerproces en stimuleren om de tafels en deelsommen keer op keer te oefenen? Studio de Backery ontwikkelde ‘De tafels leren met sprookjes & beelden’: een alternatieve leermethode voor beelddenkers.   Creatieve oplossing Bij deze leermethode zijn getallen gekoppeld aan een beeld. Door deze combinatie kunnen beelddenkers de tafels sneller onthouden, blijkt ook uit verschillende gebruikerstesten. De methode bevat sprookjes waarin volgens een vast ritme de tafels zijn verwerkt. Beelddenkers slaan deze informatie op als beelden en ervaringen, hun hersenen werken immers net iets anders. Kinderen kunnen...

Continue Reading

Stadgenoot: visuele identiteit met klare beeld-taal

Uitgangspunt Een compleet nieuwe identiteit voor een Amsterdamse woningbouwvereniging omvatte: een nieuwe merknaam, logo, merkstrategie, visuele identiteit en toepassing op alle communicatiemiddelen. Het was een uitdagend project waarbij een uitgebreid team van allerlei vakmensen samenwerkten. Ik was verantwoordelijk voor de deelidentiteit van het drukwerk, het opzetten van het bewonersblad en de beeldbank. . Creatieve oplossing Het resultaat is een herkenbaar merk met een heldere missie en krachtige visuele stijl. Hun heldere en directe grafische stijl onderscheidt zich met een recht-voor-z’n-raap communicatie zonder poespas. De verbindende lijn, onderdeel van het logo, is een karakteristiek element in de visuele stijl. Het verbeeldt de verbinding tussen Stadgenoot en andere stadsbewoners, klanten en zakenpartners, die samenwerken om een ‘stad om van te houden’ te creëren. . De grafische omslagen, advertenties en bouwborden zijn karakteristiek met hun minimalistische grafische iconen en krachtige grafische stijl. Als aanvulling op de grafische taal zijn zestig iconen ontwikkeld. De specifiek ontwikkelde tekststijl is tevens een...

Continue Reading