Archive

Step & Turn: spel met verassende wendingen

Uitgangspunt Hoe creëer je een spel met heel eenvoudige spelregels, waarbij een dynamisch spelbord zorgt voor verrassende wendingen? Step & Turn® heeft naast een innovatief spelbord een aantal eenvoudige basisprincipes, waaronder stappen of draaien (Step & Turn). Daardoor ontstaat een nieuw spelmechanisme dat in slechts 5 minuten uitgelegd kan worden. Ondanks de laagdrempeligheid biedt het spel voldoende uitdaging en diepgang. Spelers kunnen in het spel groeien en willen het daardoor blijven spelen. x Creatieve oplossing De legende van de Ronde tafel diende als inspiratie voor het innovatieve spel Step & Turn. Stel dat de legendarische Ronde tafel uit de tijd van Koning Arthur geen meubelstuk, maar een spelbord was? Dit thema is uitgewerkt in de productbeschrijving, de grafische vormgeving en natuurlijk het spelbord zelf. Een abstract spel krijgt daardoor een diepere lading. Spellen zijn daarbij een uitstekend middel om een bepaalde sfeer en experience te creëren   De graphics op de verpakking en het ruim opgezette instructieboekje...

Continue Reading

Boontje Dop: educatief spel over eerlijke en natuurlijke voeding

Uitgangspunt Veel kinderen weten nauwelijks nog waar ons voedsel vandaan komt. Erwtjes groeien niet in de supermarkt en komen niet uit de erwtjesfabriek. Boontje Dop® is ontwikkeld om bij kinderen de interesse in gezond en voedzaam voedsel te vergroten. Het brengt kinderen als het ware naar een virtuele moestuin. Dit concept kan uitgebreid worden met allerlei groente en fruit, zoals: Bijtje Aardbeitje© en Tomaatje Blaadje©. Het uitgangspunt is dat kennis over de oorsprong van groenten zorgt voor een waardering voor eerlijk eten en een gezonde relatie met de groente op hun bord. Een zeer actueel thema met de verontrustende groei van obesitas en diabetes. Spellen zijn daarvoor een uitstekend middel om een educatieve boodschap over te brengen op een leuke en pakkende wijze.   x Creatieve oplossing Met dit legspel leren kinderen hoe een bonenplant groeit: van zaadje tot erwt. De plant groeit stukje voor stukje en de puzzel kan op verschillende manieren opgebouwd worden. Als je...

Continue Reading

Minddistrict: Online applicatie voor mindtraining

Uitgangspunt Minddistrict biedt via zorginstellingen online ‘mind-trainingen’ voor allerlei psychische klachten. De visuele identiteit had aanvankelijk een zakelijk karakter. Men had een institutionele uitstraling, waarbij de focus sterk gericht was op content en minder op visuals en emotie. Om zich beter te kunnen profileren en om een groter marktsegment te verkrijgen, was een revitalisatie van de visuele identiteit nodig. Daarbij was het van belang om de herkenbaarheid en relatie met het oude logo intact te laten. x Creatieve oplossing Het nieuwe Minddistrict logo verwijst enerzijds naar een ontmoetingsplek van psychische gezondheidszorg, anderzijds symboliseert het de dialoog waarbij de cliënt centraal staat. Het opgefriste kleurenpalet sluit beter aan bij de nieuwe merkwaarden ‘Easy’, ‘Smart’ en ‘Happy’. De natuurbeelden verbeelden de innovatieve aspect van de dienstverlening, waarbij nu meer de nadruk ligt op luxe en ‘feel-good’, zonder in te boeten op medische professionaliteit. . Het redesign van de interface leidt tot een meer gebruiksvriendelijke online applicatie voor ‘mind...

Continue Reading

Trimix: Het vlotte kaartspel met verrassende combinaties

Het spel Het uitgangspunt was een kaartspel te maken wat gebaseerd is op kleur, vorm en cijfers. De uitdaging was om een nieuw spelmechanisme te ontwikkelen, met eenvoudige spelregels, wat zou resulteren in een verrassend kaartspel geschikt voor een breed publiek.   Trimix® speelt lekker vlot (10-25 minuten). Ondanks de eenvoudige spelregels is het een intelligent spel met diepgang, omdat ongebruikelijke combinaties van kleur, vorm en cijfers een beroep doen op zowel de linker- als rechterhersenhelft. Omdat we deze gewoonlijk gescheiden gebruiken, vergt het inzicht en uiterste concentratie om combinatiemogelijkheden niet over het hoofd te zien. Daardoor is het een verslavend spel dat men telkens opnieuw wil blijven spelen.   Trimix® is talloze malen getest door diverse testgroepen en leeftijdsgroepen. Ook is het spel onderworpen aan een blackbox-test: een testgroep die geheel onbekend is met het spel krijgt enkel het prototype en de spelregels en moet zonder extra uitleg het spel spelen. De uitkomst van...

Continue Reading

Tafels leren met sprookjes en beelden

Uitgangspunt De tafels leren is voor beelddenkers vaak heel lastig. De abstractie van een getallenreeks is bovendien totaal niet inspirerend. Hoe kun je beelddenkers motiveren om de tafels wél te oefenen? Op welke manier kun je gebruik maken van de kracht van beelddenkers en dit koppelen aan de ‘saaie’ getallenreeksen? Zeg maar de combinatie tussen de hersenfunctie van de rechter- en linkerhersenhelft. Kan een toegevoegd spelelement bijdragen aan het leerproces en stimuleren om de tafels en deelsommen keer op keer te oefenen? Studio de Backery ontwikkelde ‘De tafels leren met sprookjes & beelden’: een alternatieve leermethode voor beelddenkers.   Creatieve oplossing Bij deze leermethode zijn getallen gekoppeld aan een beeld. Door deze combinatie kunnen beelddenkers de tafels sneller onthouden, blijkt ook uit verschillende gebruikerstesten. De methode bevat sprookjes waarin volgens een vast ritme de tafels zijn verwerkt. Beelddenkers slaan deze informatie op als beelden en ervaringen, hun hersenen werken immers net iets anders. Kinderen kunnen...

Continue Reading

Minddistrict: Revitalisatie huisstijl voor innovatieve behandelwijze

Uitgangspunt Minddistrict biedt via zorginstellingen online ‘mind-trainingen’ voor allerlei psychische klachten. De visuele identiteit had aanvankelijk een zakelijk karakter. Men had een institutionele uitstraling, waarbij de focus sterk gericht was op content en minder op visuals en emotie. Om zich beter te kunnen profileren en om een groter marktsegment te verkrijgen, was een revitalisatie van de visuele identiteit nodig. Daarbij was het van belang om de herkenbaarheid en relatie met het oude logo intact te laten. x Creatieve oplossing Het nieuwe Minddistrict logo verwijst enerzijds naar een ontmoetingsplek van psychische gezondheidszorg, anderzijds symboliseert het de dialoog waarbij de cliënt centraal staat. Het opgefriste kleurenpalet sluit beter aan bij de nieuwe merkwaarden ‘Easy’, ‘Smart’ en ‘Happy’. De natuurbeelden verbeelden de innovatieve aspect van de dienstverlening, waarbij nu meer de nadruk ligt op luxe en ‘feel-good’, zonder in te boeten op medische professionaliteit. . Het redesign van de interface leidt tot een meer gebruiksvriendelijke online applicatie voor ‘mind...

Continue Reading