Tafels leren met sprookjes en beelden
Uitgangspunt De tafels leren is voor beelddenkers vaak heel lastig. De abstractie van een getallenreeks is bovendien totaal niet inspirerend. Hoe kun je beelddenkers motiveren om de tafels wél te oefenen? Op welke manier kun je gebruik maken van de kracht van beelddenkers en dit koppelen aan de ‘saaie’ getallenreeksen? Zeg maar de combinatie tussen de hersenfunctie van de rechter- en linkerhersenhelft. Kan een toegevoegd spelelement bijdragen aan het leerproces en stimuleren om de tafels en deelsommen keer op keer te oefenen? Studio de Backery ontwikkelde ‘De tafels leren met sprookjes & beelden’: een alternatieve leermethode voor beelddenkers. Creatieve oplossing Bij deze leermethode zijn getallen gekoppeld aan een beeld. Door deze combinatie kunnen beelddenkers de tafels sneller onthouden, blijkt ook uit verschillende gebruikerstesten. De methode bevat sprookjes waarin volgens een vast ritme de tafels zijn verwerkt. Beelddenkers slaan deze informatie op als beelden en ervaringen, hun hersenen werken immers net iets anders. Kinderen kunnen...
Continue Reading