Archive

Wolters Kluwer: pluriforme uniformiteit

Uitgangspunt Toen Eden Spiekermann de visuele identiteit voor Wolters Kluwer ontwikkelde werd ik gevraagd om hun design team te ondersteunen, om voor verschillende onderdelen een design-systeem te ontwikkelen. Aan de hand van design-voorbeelden zijn heldere guidelines ontwikkeld, enerzijds om een consistente toepassing van huisstijlelementen vast te leggen, die anderzijds voldoende flexibiliteit bieden voor de verschillende toepassingen en vereisten. . Creatieve oplossing Door een uniforme toepassing van het grid en positionering van elementen ontstond een herkenbare vlakverdeling. Deze bestond onder andere uit overlappende, deels transparante vlakken en uitsparingen die karakteristiek zijn voor de visuele stijl. In combinatie met uniforme richtlijnen voor typografie en kleurgebruik, ontstond een grote consistentie, ondanks de grote verscheidenheid aan middelen en toepassingen. Door een secundair kleurenpalet konden specifieke producten of productgroepen zich bovendien differentiëren binnen de visuele identiteit.   Samen met Eden Spiekermann ontwikkelde ik design-voorbeelden en guidelines voor op Wolters Kluwer’s brand portal voor de onderdelen: advertenties, brochures, rapporten, e-books, events &...

Continue Reading

Addisco: innovatieve lesmethode in Grieks en Latijn

Uitgangspunt Addisco geeft bijles in de klassieke talen op een innovatieve wijze, waardoor het leren van Latijn of Grieks niet saai hoeft te zijn. Als onderdeel van een professionaliseringsslag had Addisco behoefte aan een nieuwe huisstijl. Men wilde het klassieke symbool van Nike, de godin van succes en overwinning behouden, maar het nieuwe logo moet tevens het dynamische en vernieuwende karakter van Addisco weergeven. x Creatieve oplossing Het nieuwe logo heeft een karakteristiek letterbeeld met een minimalistisch beeldmerk, waarbij slechts de vleugel en lauwertak verwijzen naar de Godin van de overwinning. De turquoise tinten verwijzen naar de landen rond de Middellandse zee, waar Addisco jaarlijks zomercursussen geeft. De kleurkeuze werd echter ook ingegeven door de behoefte om zich binnen het concurrentielandschap te onderscheiden. Het driekhoekspatroon vormt een herkenbaar vormelement, waaruit ook de schuine vormen afgeleid zijn. In combinatie met fotografie in duotoon ontstaat een herkenbare en onderscheidende visuele identiteit.   ....

Continue Reading

Nuna positioneren als een A-merk voor babyproducten

Uitgangspunt Nuna is een Nederlands merk van babyproducten. Het zijn slimme industriële ontwerpen waar kinderen plezier aan beleven en het leven van ouders gemakkelijker maken. De innovatieve en no-nonsense ontwerpen zijn gebaseerd op een realistische beeld van het leven met kinderen. De producten van Nuna zijn onderscheidend, functioneel en stijlvol. Nadat de merkstrategie aangescherpt was, was het tevens wenselijk de visuele identiteit te revitaliseren. . Creatieve oplossing Sombere zwart-wit foto’s van rebellerende kinderen in de oorspronkelijke stijl zijn vervangen door levendige gedesatureerde kleurenbeelden van speelse kinderen. Felle kleuraccenten in de fotografie, pakkende titels en speelse typografie creëren een onderscheidende grafische stijl die Nuna positioneert als een luxe lifestyle-merk. . De ‘Leaf’ is een stijlvol babystoeltje met een unieke zijwaartse beweging. Nuna’s kernteam bedacht het fotografieconcept waar de Leafs Unique Selling Points gevisualiseerd zijn door middel van metaforen die refereren naar de schommelende beweging van het meubelstuk. Gecombineerd met de grafische stijl, zijn de merkbeelden toegepast op...

Continue Reading