Archive

Addisco: innovatieve lesmethode in Grieks en Latijn

Uitgangspunt Addisco geeft bijles in de klassieke talen op een innovatieve wijze, waardoor het leren van Latijn of Grieks niet saai hoeft te zijn. Als onderdeel van een professionaliseringsslag had Addisco behoefte aan een nieuwe huisstijl. Men wilde het klassieke symbool van Nike, de godin van succes en overwinning behouden, maar het nieuwe logo moet tevens het dynamische en vernieuwende karakter van Addisco weergeven. x Creatieve oplossing Het nieuwe logo heeft een karakteristiek letterbeeld met een minimalistisch beeldmerk, waarbij slechts de vleugel en lauwertak verwijzen naar de Godin van de overwinning. De turquoise tinten verwijzen naar de landen rond de Middellandse zee, waar Addisco jaarlijks zomercursussen geeft. De kleurkeuze werd echter ook ingegeven door de behoefte om zich binnen het concurrentielandschap te onderscheiden. Het driekhoekspatroon vormt een herkenbaar vormelement, waaruit ook de schuine vormen afgeleid zijn. In combinatie met fotografie in duotoon ontstaat een herkenbare en onderscheidende visuele identiteit.   ....

Continue Reading

Minddistrict: Online applicatie voor mindtraining

Uitgangspunt Minddistrict biedt via zorginstellingen online ‘mind-trainingen’ voor allerlei psychische klachten. De visuele identiteit had aanvankelijk een zakelijk karakter. Men had een institutionele uitstraling, waarbij de focus sterk gericht was op content en minder op visuals en emotie. Om zich beter te kunnen profileren en om een groter marktsegment te verkrijgen, was een revitalisatie van de visuele identiteit nodig. Daarbij was het van belang om de herkenbaarheid en relatie met het oude logo intact te laten. x Creatieve oplossing Het nieuwe Minddistrict logo verwijst enerzijds naar een ontmoetingsplek van psychische gezondheidszorg, anderzijds symboliseert het de dialoog waarbij de cliënt centraal staat. Het opgefriste kleurenpalet sluit beter aan bij de nieuwe merkwaarden ‘Easy’, ‘Smart’ en ‘Happy’. De natuurbeelden verbeelden de innovatieve aspect van de dienstverlening, waarbij nu meer de nadruk ligt op luxe en ‘feel-good’, zonder in te boeten op medische professionaliteit. . Het redesign van de interface leidt tot een meer gebruiksvriendelijke online applicatie voor ‘mind...

Continue Reading

Alberdingk Thijm Scholen: zichtbaarheid vergroten

Uitgangspunt De koepelorganisatie Verenigde Scholen J. A. Alberdingk Thijm wil in een krimpende markt het aantal leerlingen gelijk houden. Het vergroten van de zichtbaarheid is daarom noodzakelijk. Daarnaast was er tevens behoefte aan een heldere merkstructuur, waarbij duidelijk zou worden welke scholen tot de Alberdingk Thijm scholen behoren. Een nieuw designsysteem en eigentijdse uitstraling zou tevens beter moeten aansluiten bij de kwaliteit en onderwijsinnovatie waar de organisatie voor staat.   Voor de merkpositionering en ontwikkeling van een nieuwe visuele identiteit werden de volgende uitgangspunten gedefinieerd:   – Een kortere, nieuw merknaam, afgeleid van de oorspronkelijke naam. – Een heldere afzender, waarbij ‘het uiltje’ als keurmerk fungeert. – Het vergroten van de zichtbaarheid door het creëren van een sterke visuele familie. – Het behoud van de individuele schoollogo’s en huisstijlen. – Visuele uitstraling in lijn met onderwijs-innovatie zoals ‘Early English’ en integratie van ICT – Kostenbesparing door een uniform en praktischer designsysteem. x Creatieve oplossing De nieuwe merknaam werd ‘Alberdingk Thijm Scholen’. Deze scholen...

Continue Reading

Trimix: Het vlotte kaartspel met verrassende combinaties

Het spel Het uitgangspunt was een kaartspel te maken wat gebaseerd is op kleur, vorm en cijfers. De uitdaging was om een nieuw spelmechanisme te ontwikkelen, met eenvoudige spelregels, wat zou resulteren in een verrassend kaartspel geschikt voor een breed publiek.   Trimix® speelt lekker vlot (10-25 minuten). Ondanks de eenvoudige spelregels is het een intelligent spel met diepgang, omdat ongebruikelijke combinaties van kleur, vorm en cijfers een beroep doen op zowel de linker- als rechterhersenhelft. Omdat we deze gewoonlijk gescheiden gebruiken, vergt het inzicht en uiterste concentratie om combinatiemogelijkheden niet over het hoofd te zien. Daardoor is het een verslavend spel dat men telkens opnieuw wil blijven spelen.   Trimix® is talloze malen getest door diverse testgroepen en leeftijdsgroepen. Ook is het spel onderworpen aan een blackbox-test: een testgroep die geheel onbekend is met het spel krijgt enkel het prototype en de spelregels en moet zonder extra uitleg het spel spelen. De uitkomst van...

Continue Reading

ABN AMRO Bank: Focus op financiële groei en streven naar duurzaamheid

Uitgangspunt De belangrijkste informatie en kerncijfers in het jaarverslag zijn samengevat in een compact, toegankelijk en rijk geïllustreerd corporate magazine. De merkessentie en merkwaarden van het ABN AMRO merk zijn verweven in het thema van het tijdsschrift. Samengevat in één zin: “ABN AMRO wil hun belofte leveren om hun klanten te helpen om te voorzien in hun dagelijkse behoefte (today’s needs) en hun toekomstige dromen (tomorrow’s dreams) te verwezenlijken. xx. Creatieve oplossing Het doel van de bank om meer voor hun klanten te bereiken is op het omslag visueel vertaald naar het thema ‘groei’. Dit thema omvat financiële groei als ook voorspoed in het algemeen en zorg voor het milieu. ‘Today’s needs’, het streven naar een solide financiële basis, is verbeeld door grasletters. ‘Tomorrow’s dreams’, de ambitie om iemand’s toekomstige dromen te verwezelijken en te kunnen oogsten, is gevisualiseerd door middel van bloemblaadjes.   De merkwaarden van de bank zijn het DNA van de organisatie. De...

Continue Reading

NIBC Bank: Kristalheldere inzichten voor financiële uitdagingen

Uitgangspunt NIBC presenteert zich als de eerste keuze voor bankzaken op financieel cruciale momenten. Ze zijn gespecialiseerde leverancier van integrale financiële oplossingen op maat. Om deze klantgerichte strategie kracht bij te zetten werden hun missie en ambitie aangescherpt door vijf ambition statements: ‘The enterprising bank’; ‘Crystal-clear answers to complex financial challenges’; ‘Spot-on solutions for defining moments’; ‘The top team for the task – every single time’; ‘Agile and always available’. . Creatieve oplossing Deze ambities zijn geïllustreerd op het omslag en op de themapagina’s in het binnenwerk van het jaarverslag. De transparantie en helderheid van NIBC’s procedure worden gevisualiseerd door esthetische en karakteristieke röntgenbeelden die als metafoor dienen voor de afzonderlijke ambities. . Naast het gedrukte jaarverslag is er tevens een dynamische online versie gemaakt. De afzonderlijke ambities staan prominent op de landingspagina. Geïllustreerde quick-links verwijzen naar de belangrijkste hoofdstukken in het online verslag. . Design bij: DartGroup ....

Continue Reading

Ziggo: Nadruk op feiten om te onderscheiden van concurenten

Uitgangspunt Ziggo is een toonaangevende leverancier van entertainment, informatie en communicatie via televisie, breedband internet en telefonie. Ook al werd Ziggo in deze markt nog als nieuwkomer gezien, op het gebied van digitale televisie en glasvezel internet waren ze al marktleider. . Creatieve oplossing Ziggo’s producten en diensten en hoogwaardige technologie worden prominent gepresenteerd in hun jaarverslag. Dynamische iconen gecombineerd met kerncijfers en infographics, presenteren Ziggo als een volwaardige speler in dit marktgebied. De gedrukte versie is gelijktijdig met de dynamische online versie ontwikkeld. . Design bij: Dart Group...

Continue Reading

TU Eindhoven: Visuele identiteit van invloedrijke universiteit gerevitaliseerd

Uitgangspunt Het voornaamste doel van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) was om zichzelf weer op de kaart van invloedrijke en internationale universiteiten te zetten, waar alles draait om innovatie. Een complete huisstijlrevitalisatie was essentieel om dit doel te verwezelijken.. . Creatieve oplossing Het vernieuwde logo met tweetalige woordmerk onderstreept het internationale karakter van de universiteit. De schuine x-as, afgeleid van de schuine streep in het logo, vormt het bindende element in de grafische stijl. Deze schuine lijn bepaald de positie van andere grafische elementen, zoals het logo en pay-off. De kruising met de horizontale as creëert schuine kleurvlakken, die de stijl een dynamische uitstraling geven. Technische innovatie is gevisualiseerd door middel van kleurrijke fotografie en eigentijdse typografie. Het uitgebreide kleurenpalet biedt bovendien veel mogelijkheden om binnen deze stijl te differentiëren. . Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam  |  Logo design: Erwin Slaats  |  Project management: Gerlanda Hoving...

Continue Reading

Stadgenoot: visuele identiteit met klare beeld-taal

Uitgangspunt Een compleet nieuwe identiteit voor een Amsterdamse woningbouwvereniging omvatte: een nieuwe merknaam, logo, merkstrategie, visuele identiteit en toepassing op alle communicatiemiddelen. Het was een uitdagend project waarbij een uitgebreid team van allerlei vakmensen samenwerkten. Ik was verantwoordelijk voor de deelidentiteit van het drukwerk, het opzetten van het bewonersblad en de beeldbank. . Creatieve oplossing Het resultaat is een herkenbaar merk met een heldere missie en krachtige visuele stijl. Hun heldere en directe grafische stijl onderscheidt zich met een recht-voor-z’n-raap communicatie zonder poespas. De verbindende lijn, onderdeel van het logo, is een karakteristiek element in de visuele stijl. Het verbeeldt de verbinding tussen Stadgenoot en andere stadsbewoners, klanten en zakenpartners, die samenwerken om een ‘stad om van te houden’ te creëren. . De grafische omslagen, advertenties en bouwborden zijn karakteristiek met hun minimalistische grafische iconen en krachtige grafische stijl. Als aanvulling op de grafische taal zijn zestig iconen ontwikkeld. De specifiek ontwikkelde tekststijl is tevens een...

Continue Reading

Nuna positioneren als een A-merk voor babyproducten

Uitgangspunt Nuna is een Nederlands merk van babyproducten. Het zijn slimme industriële ontwerpen waar kinderen plezier aan beleven en het leven van ouders gemakkelijker maken. De innovatieve en no-nonsense ontwerpen zijn gebaseerd op een realistische beeld van het leven met kinderen. De producten van Nuna zijn onderscheidend, functioneel en stijlvol. Nadat de merkstrategie aangescherpt was, was het tevens wenselijk de visuele identiteit te revitaliseren. . Creatieve oplossing Sombere zwart-wit foto’s van rebellerende kinderen in de oorspronkelijke stijl zijn vervangen door levendige gedesatureerde kleurenbeelden van speelse kinderen. Felle kleuraccenten in de fotografie, pakkende titels en speelse typografie creëren een onderscheidende grafische stijl die Nuna positioneert als een luxe lifestyle-merk. . De ‘Leaf’ is een stijlvol babystoeltje met een unieke zijwaartse beweging. Nuna’s kernteam bedacht het fotografieconcept waar de Leafs Unique Selling Points gevisualiseerd zijn door middel van metaforen die refereren naar de schommelende beweging van het meubelstuk. Gecombineerd met de grafische stijl, zijn de merkbeelden toegepast op...

Continue Reading