Visual identity

Het verhaal achter het merk

Studio de Backery helpt ondernemers om hun merk zichtbaar te maken in een competitieve markt. Dit doen we door een sterk merk en een onderscheidende visuele identiteit te ontwikkelen, toegepast op alle communicatiemiddelen. Door beeldkracht te combineren met inhoud, weten we het verhaal achter elk product of dienst over te brengen met krachtige beeldtaal.

.

Het logo is vaak het eerste herkenningsteken en moet op het netvlies blijven hangen. Een visuele identiteit is echter meer dan alleen een goed logo: een goede merknaam, pay-off, typografie, vormtaal, kleurgebruik, maar ook beeldtaal zoals illustraties of fotografie.

De Stadgenoot-case hierboven is een voorbeeld van een merkontwikkelingstraject waarbij alle fases van merkontwikkeling aan de orde zijn gekomen (Design bij Edenspiekermann).

Wanneer de visuele uitstraling niet meer past bij de doelstellingen

Soms bestaat er al een merknaam, logo en merkstrategie, maar wil een klant de bestaande visuele identiteit beter laten aansluiten bij vernieuwde doelstellingen. In dat geval wordt de visuele identiteit gerevitaliseerd en aangescherpt. Soms betekent dit een nieuw logo, soms een revitalisatie van het logo, of het handhaven van het bestaande logo.

.

De nieuwe visuele taal moet bovendien het merkverhaal achter de dienst of product vertellen en ondersteunen. Door deze vervolgens op consistente wijze op alle communicatiemiddelen toe te passen ontstaat een samenhangende merkidentiteit.

Voorbeelden van huisstijl-revitalisaties

Oude logo, brochures en visitekaartjes
Gerevitaliseerde logo met pay-off. Daaronder brochures en visitekaartjes met nieuwe logo, vormtaal, merktaal en fotografieconcept. Bekijk hier de Minddistrict projectbeschrijving.

Oude logo met pay-off en website.
Gerevitaliseerde logo met pay-off. Daaronder de nieuwe website met nieuwe: logo, vormtaal, merktaal, kleurenpalet, iconen en fotografie. Bekijk hier de Drake & Farrell projectbeschrijving.

Verschillende fases van merkontwikkeling

Studio de Backery is thuis in alle stadia van de ontwikkeling van een merk en visuele identiteit. Daarnaast beschikken we over een netwerk van experts, zoals bijvoorbeeld: een naamgevings-specialist, merkstrateeg of tekstschrijver, die desgewenst in het project kunnen worden ingezet. Ook bij de implementatie van een visuele identiteit werken we vaak samen met andere vakmensen.


Onze expertises

Merkontwikkeling & basisvormgeving

Merkonderzoek & merkpositionering

Naamgeving

Logo design

Basisvormgeving

Fotografie

Illustraties

Toepassing op middelen

Print design

Web design

Motion graphics

Huisstijlen

Correspondentiemiddelen

Nieuwsbrief

Spatial design

Design management

Visual audits

Project management

Design Direction

Design guidelines

Productiebegeleiding

Ook voor een beperkt budget

Een nieuwe visuele identiteit die onderscheidend en effectief is moet met veel zorg worden gemaakt. Een quick-fix oplossing voldoet meestal niet aan de doelstelling en heeft geen lange duurzaamheid. “Even een logootje laten maken voor een paar honderd euro,” is daarom geen verstandige investering.

.

Ook organisaties met een beperkt budget raden we aan om wél te investeren in een degelijke basisidentiteit. Dit vormt namelijk de basis van je overige communicatiemiddelen. Je visuele identiteit is immers je visitekaartje van je organisatie. We denken graag met je mee over de mogelijkheden en wij hebben ook voor kleinere organisaties een huisstijl gemaakt.

Oude logo met pay-off en advertenties van Addisco.
Voorbeeld van een huisstijlrevitalisatie waarbij geïnvesteerd is in een nieuw logo en degelijke basisvormgeving. Doordat Studio de Backery vervolgens design-templates en instructies aan de klant leverde, was Addisco in staat om daarna binnen een beperkt budget de huisstijl zelf te implementeren. Bekijk hier de Addisco projectbeschrijving.

Top-kwaliteit met een ‘lean and keen’-aanpak

Of het nu gaat om een merk voor een eenmanszaak of een organisatie met een miljoenenpubliek, het vertrekpunt is altijd de inhoud. Pas daarna wordt er vormgegeven met als resultaat een in het oog springend merk. Een uniek merk of visuele identiteit vraagt om een oplossing op maat. Met deze aanpak ontstaan hoogwaardige ontwerpen. Dus in plaats van quick-fix standaard oplossingen, leveren we topkwaliteit voor een redelijke prijs door een ‘lean and keen’ aanpak.

Nieuwsgierig en enthousiast geworden?