Stadgenoot: visuele identiteit met klare beeld-taal

Klant

Stadgenoot

Type organisatie

Woningbouwvereniging

Expertise

Visual identity & magazine design

Categorieën

Print design, magazine design, corporate story

Uitgangspunt

Een compleet nieuwe identiteit voor een Amsterdamse woningbouwvereniging omvatte: een nieuwe merknaam, logo, merkstrategie, visuele identiteit en toepassing op alle communicatiemiddelen. Het was een uitdagend project waarbij een uitgebreid team van allerlei vakmensen samenwerkten. Ik was verantwoordelijk voor de deelidentiteit van het drukwerk, het opzetten van het bewonersblad en de beeldbank.

.

Creatieve oplossing

Het resultaat is een herkenbaar merk met een heldere missie en krachtige visuele stijl. Hun heldere en directe grafische stijl onderscheidt zich met een recht-voor-z’n-raap communicatie zonder poespas. De verbindende lijn, onderdeel van het logo, is een karakteristiek element in de visuele stijl. Het verbeeldt de verbinding tussen Stadgenoot en andere stadsbewoners, klanten en zakenpartners, die samenwerken om een ‘stad om van te houden’ te creëren.

.

De grafische omslagen, advertenties en bouwborden zijn karakteristiek met hun minimalistische grafische iconen en krachtige grafische stijl. Als aanvulling op de grafische taal zijn zestig iconen ontwikkeld. De specifiek ontwikkelde tekststijl is tevens een belangrijk merkonderdeel geworden. De tone-of-voice is duidelijk en to-the-point. Door prikkelende quotes in Amsterdamse straattaal laat Stadgenoot zien dat men zich bewust is van wat er speelt en hoe men hiermee omgaat.

.

Design bij: Edenspiekermann, Amsterdam  |  Logo design: Erwin Slaats  |  Merkpositionering: Hans Booms & Joost Mogendorff  |  Merktaal: Pierre Stukker