De stad Hangzhou ligt op de zuidelijke flanken van de Yangtze-rivierdelta in Oost-China en is omgeven door talrijke rivieren, meren en vijvers. Deze unieke en schitterende natuurpracht onderscheid Hangzhou van andere grote Chinese steden. Om zichzelf ook als aantrekkelijke stad voor Chinese en internationale investeerders op de kaart te zetten, was de aanleiding voor het creëren van een nieuwe visuele identiteit.
De reiger was het ontwerpvoorstel voor het nieuwe stadslogo in Hangzhou’s ontwerpprijsvraag in 2007. Aangezien de ondiepe wateren van het meer en rivier de natuurlijke woonomgeving van de reiger is, was dit een mooi symbool van de stad Hangzhou om daarmee tevens de kwaliteit van de woonomgeving te verbeelden. De reiger heeft een tijdloze schoonheid die perfect Hangzhou’s verleden en toekomstige voorspoed weergeeft, ook omdat het een symbool is voor lang leven en goed geluk.
Hangzhou is een welvarende, moderne Chinese stad omringd door historie en natuur. Het beeldmerk is gebaseerd op de ronde vorm van een lotusblad, een waterplant die in het meer van Hangzhou groeit, en tevens een Chinees symbool voor voorspoed is.
Het logo-ontwerp is geconstrueerd uit een enkele lijn, soortgelijk als de oneindige knoop. Dit symbool met een vervlochten koord impliceert nauwe verbondenheid en verwijst naar samenwerking.
Schets voor een driedimensionaal object in de West-Lake van Hangzhou. De rode kleursymboliseert voorspoed en geluk. Een belangrijk aspect, aangezien de focus in Chinese steden momenteel voornamelijk gericht is op economische groei.